auto stuk na een week

Vraag gesteld door h.jager op 16 mei 2018

Ik heb een week geleden een VW Passat 2.0 gekocht uit 2005 met 225d km op de teller bij een Bovag garage, ik heb er 2000 euro voor betaald, er werd mij verteld dat ie piekfijn in orde was.
Nu 1 week later en net 400 km later staat ie in de garage met een stukke gasklephuis, garage waar ik hem gekocht heb wil er niks van weten, een nieuwe voor dit type kost 1000 euro ex bij de dealer.
Wat zijn mijn rechten ten opzichte van het autobedrijf waar ik hem gekocht heb?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Vorige week heeft u een VW Passat 2.0 (2005/225.000 km) voor € 2.000,- bij een BOVAG garagist aangeschaft. Een week na levering blijkt het gaskleppenhuis defect. De reparatiekosten bedragen circa € 1.000,- U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Wanneer u een auto van 13 jaar oud met 225.000 km aanschaft, dan dient u zich te realiseren dat u geen nieuwe auto heeft aangeschaft. U dient in alle redelijke verwachting van de auto naar beneden bij te stellen.

Wettelijke garantie (art 7:17 BW)
Echter, nu u het gebrek zich zo kort na levering zich openbare, en mede gelet op het feit dat u de auto voor een marktconforme prijs heeft aangeschaft bij een BOVAG garagist, maakt toch wel enig verschil.

Gelet op de feiten en omstandigheden ben ik van mening dat de auto - ondanks de kilometrage, bouwjaar - niet voldoet aan de redelijke verwachting, welke u op grond van de koopovereenkomst ervan mocht hebben.

Omgekeerde bewijslast
Op grond van art 7:18 lis 2 BW is het aan de verkoper om tot zes manden na levering aan te tonen, dat het gebrek bij levering afwezig was.

Reparatiekosten
De herstelkosten zijn voor rekening van de verkoper (garagist). Gelet op de hoge reparatiekosten, is het niet onredelijk wanneer de garagist er uit financieel overwegingen er voor kiest om de koop ongedaan te maken. U levert de auto terug, en de verkoper betaalt u de volledige koopprijs terug.

Geschillencommissie
De koop is gesloten onder de nieuwe BOVAG-voorwaarden (01 april 2018), hetgeen makt dat u bij een geschil met een BOVAG-garagist, deze te allen tijde ter beoordeling kan voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.