Aansprakelijkheid na verkoop auto

Vraag gesteld door Roland50 op 25 april 2016

Hallo,
Begin februari heb ik een BMW 545 uit 2003 gekocht bij een BMW dealer. Omdat er al 200.000 km op de teller stond kreeg ik alleen maar garantie op de motor en verder niets. Omdat ik er al snel achter kwam dat dit toch geen auto voor mij was heb deze dan ook weer te koop gezet op marktplaats. Ik had de auto nog laten keuren zodat dit de verkoop zou bevorderen. Afgelopen week melde zich een serieuze koper voor de auto en die kwam dezelfde middag nog kijken. Hij heeft toen de auto uitvoerig bekeken, een proefrit gemaakt en uiteindelijke hebben we de deal rond gemaakt. Maar nu komt het probleem hij is nadat we alles hadden afgerond met de auto naar huis gereden en kreeg tijdens deze rit een storingsmelding. Er was iets mis met de transmissie. Hij heeft mij hier over gebeld en ik heb hem toen verteld dat ik deze melding ook al eens had gekregen maar nadat ik de motor had uitgezet en weer aan had gezet was deze melding weg. Overigens had ik hem van te voren nog gezegd rij rustig en geef de auto de gelegenheid om te schakelen. Het is tenslotte een automaat V8 met 333 pk dus die wil wel. Hij heeft toen de auto uit en weer aan gezet en is vervolgens naar huis gereden. Daar aangekomen heeft hij mij weer opgebeld en gezegd dat wij wel 2 tot 3 keer die storingsmelding had gekregen en dat hij het een en ander zou nakijken. Hij is toen de volgende dag met de auto naar de BMW garage gereden en heeft deze laten uitlezen. Hier kwam men tot de conclusie dat er meerdere storingsmeldingen waren geweest (in de afgelopen periode) en dat ik dit had moeten weten/zien echter was mij hier niets van bekend. Ik heb tenslotte ook geen apparatuur om een auto uit te lezen. De eindconclusie was dat de versnellingsbak kapot/versleten was en dat het rond de € 3.000,- zou gaan kosten. Hierna heb ik niets meer van hem gehoord tot 3 dagen later. Toen kreeg ik een SMS bericht met de melding dat hij de versnellingsbak had laten maken en dat hij de auto had laten resetten en dat hij vervolgens juridische stappen wil gaan ondernemen omdat hij de kosten van dit geheel op mij wil gaan verhalen. Maar kan dit zo maar? Ik ben tenslotte niet bij het onderzoek in de garage aanwezig geweest, ik heb ook niet de kans gekregen om mijn onschuld te kunnen bewijzen en heb ook niet de kans gekregen, mocht het toch mijn schuld zijn, om zelf de auto ergens te laten repareren. Staat hij nu juridisch sterk of heeft hij geen poot om op te staan en wat kan ik hier aan of tegen doen?
Zie graag jullie reacties tegemoet.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Onlangs heeft u een BMW 545 verkocht aan een particulier via Marktplaats. Direct nadat u de auto geleverd had, meldde de koper een storing in de versnellingsbak. U was bekend met deze storingsmelding. Vervolgens heeft de verkoper zonder overleg een kostbare reparatie laten uitvoeren. Deze kosten wil de koper nu op u verhalen. U vraag zich af of hoe nu te handelen.

Nu u informatie achter heeft gehouden voor de koper - storingsmelding transmissie -, zou de koper zich op dwaling kunnen beroepen.
(Dwaling; wanneer een overeenkomst wordt gesloten op basis van een onjuiste voorstelling van zaken).

Echter, de koper heeft te voortvarend gehandeld door de reparatie uit te voeren zonder enig ingebreke stelling/ovgerleg. Nu het gebrek hersteld is, valt niet meer - onafhankelijk - aan te tonen wat het gebrek was en of de uitgevoerde reoaratie wel noodzakelijk was.

Kortom; de koper heeft juridisch bezien geen zaak.



***

Reactie van Roland50:

Goedemiddag,

Als eerste bedankt voor de snelle reactie. Echter nu komt deel 2 van deze aansprakelijkheid:
Gisterenavond laat kreeg ik een SMS bericht van de koper dat hij juridisch advies had ingewonnen en dat hij mij toch aansprakelijk zou gaan stellen voor de geleden schade. Maar hij kwam eerst met een voorstel om zo (vond hij) onnodige juridische kosten te voorkomen. Hij stelde voor om niet het gehele bedrag van € 3.340,- te willen verhalen (gemaakte kosten voor reparatie versnellingsbak) maar € 2.340,-. De reden hiervan was dat hij tijdens de onderhandelingen een week geleden zijn eerste bod met € 1.500,- had verlaagd. Hij had namelijk telefonisch ongezien € 9.000,- geboden maar vond dit tijdens de bezichtiging van de auto toch te hoog omdat er wat dingen waren aan de auto (zoals krassen, deukjes, enz.) en die ging hij zelf opknappen maar bracht daarom wel een lager bod uit namelijk € 7.500,-. Wij zijn uiteindelijk op een bedrag van € 8.000,- geëindigd wat wij geaccepteerd hebben want dit was namelijk gelijkwaardig aan een bod wat wij gekregen hadden van een garage bij aankoop van een andere auto. Ons idee was nu we niets meer hadden om in te ruilen kunnen we nog wat van de nieuwprijs af te halen en dat zou dan onze “winst” zijn.
Eerste bod € 9.000,- uiteindelijke verkoopprijs € 8.000,- maar het verschil van € 1.000,- duidelijk.
Zijn voorstel dus om de schade met die € 1.000,- te verlagen zag hij als een soort compensatie (???) voor ons maar dit heb ik uiteraard afgewezen omdat ik vind dat hij zonder overleg en zonder inzage in de “feiten” gehandeld heeft en dat heb ik hem ook netjes verteld.
Maar hierna werd de toon gelijk een stuk onvriendelijker. Hij gaf aan keiharde bewijzen te hebben van zijn BMW dealer, hij had onze telefoongesprekken opgenomen als bewijsmateriaal en hij had wel € 10.000,- over aan juridische kosten, die hij ook wil gaan verhalen op mij, om zijn gelijk te kunnen bewijzen. Hij had zelfs tussen de SMS berichten door nog geprobeerd te bellen maar dit gesprek ben ik niet aangegaan. Ook hier kreeg ik weer als reactie op per SMS oké dan gaan we niet bellen ik begin me aardig te irriteren. Toen ik zei dat ik het recht had om mijn gelijk te bewijzen kreeg ik als antwoord er valt niets te bewijzen ik heb alle kapotte onderdelen als bewijs bewaard. Later gaf hij toch nog iets toe en dat was dat hij inderdaad de BMW dealer had bepaald maar zijn argument was dit is een bedrijf die weet waar ze mee bezig zijn. Uiteindelijk heeft hij ons gemeld dat wij tot maandag de tijd krijgen en daarna schakelt hij zijn advocaat in. Om de boel toen niet te laten escaleren ben ik de conversatie maar gestopt maar ik hou hier geen goed gevoel aan over. Ik heb dan ook de volgende vragen:
Moet ik zijn gedrag nu zien als intimidatie of bedreiging en kan ik hier iets aandoen? Aangifte misschien?
Moet ik mocht ik toch schuldig bevonden worden deze kosten als nog betalen want er staat toch nergens in de wet dat een BMW bij een BMW dealer gerepareerd moet worden? Hogere kosten dan noodzakelijk.
Wat kan ik nu het beste doen om mijn onschuld te bewijzen?
Kan ik mocht ik volgende week een brief van zijn advocaat krijgen een beroep op een van jullie juristen doen?
Zie graag uw spoedige reactie tegemoet.



***

Reactie van David Sjoer:

Het lastige aan deze situatie is dat u als verkoper een mededelingsplicht heeft. Dit betekent dat u belangrijke dingen die u over de auto weet (zoals bijvoorbeeld problemen met de versnellingsbak) moet vertellen aan een koper.

Daar staat tegenover dat in geval van een gebrek (welke niet mag voorkomen op grond van de verwachtingen die koper van de auto mag hebben), de koper altijd de verkoper in de gelegenheid moet stellen een gebrek te herstellen. Of hem in ieder geval aantoonbaar in gebreke te stellen. Ik kan niet zeggen op grond van de beschikbare informatie of dat ook is gebeurd.

Het is lastig te beoordelen wat een rechter in deze zou beslissen. Als het inderdaad komt tot een civiele procedure, kan er ook sprake zijn van een proceskostenveroordeling. Wellicht is het een optie een schikkingsvoorstel te doen, maar ik raad u in ieder geval aan een specialist naar het dossier te laten kijken. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van het Juridisch Loket (0900-8020 | 25 ct/pm) of via een gratis inloopspreekuur bij een advocaat. Misschien heeft u een rechtsbijstandsverzekering die u kunt inschakelen.

Het doen van aangifte lijkt mij in deze niet gewenst. Dit betreft namelijk een geschil tussen koper en verkoper en ik zie geen strafrechtelijk feit op grond waarvan de politie kan optreden. Om verdere escalatie te voorkomen, zou ik dit middel dan ook niet inzetten.

Wij als ANWB Experts kunnen niet optreden als belangenbehartigers, vandaar ook mijn verwijzing naar de rechtsbijstandsverzekering, Het Juridisch Loket of een advocaat.