Wat kan ik nog doen tegen Belvilla?

Vraag gesteld door J. van Calsteren op 23 december 2020

Ik heb op 23-11-2019 via Belvilla een vakantiehuis op Kreta geboekt voor de periode 30-5- t/m 6-6-2020. Om met de kinderen en kleinkind ons 40-jarige huwelijk te vieren. Meteen de eerste termijn van 30% betaald. Op 20-4-2020 moest ik de tweede termijn betalen. Toen was al bekend dat vanwege Corona ik Kreta zeer waarschijnlijk niet kon bereiken. Ik heb toen de betaling van de 2e termijn opgeschort en dat per e-mail aan Belvilla meegedeeld. Nu stelt Belvilla dat ik heb geannuleerd omdat ik de 2e termijn niet heb betaald. En dat ik annuleringskosten zou moeten betalen die nog hoger zijn dan de aanbetaling, nl. 40%. Dat is een complete omdraaiing van de feiten. Maar ik krijg mijn aanbetaling dus niet terug en ook geen voucher. Op e-mails krijg je alleen maar automatische antwoorden en als je belt sta je meer dan een uur in de wacht en wordt er beloofd dat je bericht zult krijgen. Wat je nooit krijgt. Via Facebook Messenger hetzelfde verhaal. Kunnen jullie me helpen?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een vakantie geboekt bij Belvilla. U heeft de tweede aanbetaling opgeschort en dit via een email laten weten. Dit in verband met het feit dat wegens Corona niet zou kunnen gaan. Nu geeft Belvilla aan dat u zou hebben geannuleerd. U moet nu 40% van de reissom als annuleringskosten betalen.

Het uitgangspunt is dat u een reis heeft geboekt en daarmee een overeenkomst heeft gesloten. Vervolgens geven de voorwaarden aan wat uw rechten en plichten zijn. U moet de betalingen doen zoals deze in de voorwaarden zijn aangegeven. Wel heeft u de mogelijkheid om uw betaling op te schorten als u het gerechtvaardigd vermoeden heeft dat uw reis niet door kan gaan, bijvoorbeeld wegens Corona. Dit moet u wel schriftelijk op tijd aangeven. U heeft dit via een email aan belvilla laten weten. Heeft u hier vervolgens een bevestiging van ontvangen? Of zelf nog contact gezocht? Dat is wel van belang, omdat het niet tijdig betalen inderdaad gevolgen kan hebben voor uw reis. In de voorwaarden staat aangegeven wat de gevolgen zijn van niet tijdig betalen. U geeft aan dat u uw aanbetaling niet terug heeft ontvangen. Hier heeft u recht op als uw vakantie niet door kon gaan en de reis door Belvilla is geannuleerd. In dit geval is er echter discussie over de vraag wie er heeft geannuleerd.

Als u kunt aantonen dat u inderdaad niet kon gaan, en u dit schriftelijk tijdig heeft aangegeven, laat u dit dan alsnog aan Belvilla weten. Stuurt u een kopie van de mail die u destijds heeft gestuurd mee. Geeft u dit ook in uw bericht naar Belvilla. Veel reisorganisaties zijn momenteel moeilijk te bereiken. Stuurt u in dat geval uw reactie per mail en bewaart u de mailwisseling goed. Blijft Belvilla bij zijn standpunt, dan kunt u deze zaak voorleggen aan de Geschillencommissie.

Voor meer informatie over de gevolgen van het coronavirus voor uw geboekte reis verwijs ik u graag naar onze website.