Probleem na koop van auto

Vraag gesteld door Fari3809 op 11 december 2018

Heb een Mazda 5 gekocht van het jaar 2006. Auto op gehaald bij garage. Nog geen half uur mee gereden staat de auto stil bij de tankstation. ANWB komt langs en zegt dat er geen koelvloeistof in zat. Voor dat we gingen rijden waardoor de motor te warm werd. Nu zegen ze dat we de kosten voor de reparatie moeten betalen. Nu wil ik me rechten weten die ik heb en wat ik kan doen.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht. U heeft een half uur met de auto gereden en stond toen stil. Er bleek geen koelvloeistof aanwezig te zijn. De motor heeft schade. De garage geeft aan dat de reparatiekosten voor u zijn. U vraagt wat uw rechten zijn.

Heeft u een auto gekocht zonder garantie, dan kunt u nog wel een beroep doen op de wet. Hierin staat namelijk aangegeven dat u als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Om te bepalen wat u mocht verwachten wordt gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Het gebrek moet bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. Het is aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

In uw geval betreft het een auto van 12 jaar oud. Daarbij kunt u niet zonder meer aangeven dat u geen gebreken hoeft te verwachten. Het is echter in uw geval zó kort na de koop, u heeft er nauwelijks mee gereden, dat u ook bij een oudere auto kunt aangeven dat u niet al zo snel een dergelijke schade hoeft te verwachten. Kennelijk is de auto afgeleverd met onvoldoende, of geen, koelvloeistof. De oorzaak komt dan ook voor risico van de verkoper.

U kunt de verkoper aanspreken. Het zou redelijk zijn als de verkoper de kosten van herstel op zich neemt.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.