Betreft: procedure voortzetten "ondeugdelijk produkt" EGR klep

Vraag gesteld door Carlo1 op 21 maart 2017

"Heb een brief ontvangen van mijn dealer/auto leverancier. Zoals te verwachten wijzen zij alles af. - Zij gaan in op garantie. Een coulanceregeling zou mogelijk kunnen zijn maar het defect heeft na bijna 6 jaar plaatsgevonden. Derhalve zien zij geen enkele reden om aan mijn sommatie gehoor te geven. - Ik heb geen beroep gedaan op garantie maar claim dat er sprake is van een ondeugdelijk product dat is iets totaal anders. Mijn vraag aan de ANWB is of er inderdaad, volgens uw mening, sprake is van een ondeugdelijk product ? Mag, zoals bij (alle ?) 1.2 tdi motoren na ongeveer 80.000 km z'n EGR klep kapot gaan. Als uw mening is dat er inderdaad sprake is van een ondeugdelijk product dan ga ik verder en schakel mijn rechtsbijstand verzekering in. Mocht u die mening niet zijn toegedaan dan stop ik want ik heb steun en expertise van de ANWB wel nodig.

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U geeft aan dat de dealer geen gehoor geeft aan uw sommatie. Uw vraag aan ons is of hier sprake is van een ondeugdelijk product zodat u verdere stappen kunt ondernemen.

Als u een auto koopt moet die wettelijk gezien voldoen aan de redelijke verwachtingen die u ervan op grond van de overeenkomst mag hebben. Bij normaal gebruik van de auto mag u verwachten dat de auto geen dergelijk gebrek vertoont. De verkoper moet u dan ook een kosteloze oplossing aanbieden. Dat moet zonder dat u daar al te veel last van ondervindt.

Geschillencommissie

Mocht de verkoper hiermee niet akkoord gaan, dan kunt u het geschil nog aanhangig maken bij de Geschillencommissie Voertuigen. De verkoper moet dan wel aangesloten zijn bij de BOVAG en u kunt een beroep doen op non-conformiteit. In uw geval kunt u uw rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen om deze zaak in behandeling te nemen.

Meer lezen over klachten na aankoop.



***

Reactie van Carlo1:

EGR klep Skoda. Bij mijn Skoda Combi Greenline 1.2 diesel moet bij 80.000 km de EGR klep vervangen worden. Volgens mij en de ANWB behoort dit mankement met deze km stand niet aan de orde te zijn. Dit dient onder een "coulance regeling " kostenloos vervangen te worden. Mijn advocaat deelt deze mening maar heeft schriftelijke ondersteunende reacties van andere "EGR klep slachtoffers" nodig en reacties van deskundigen, zoals ANWB, garages e.d.. Wie helpt mij aan deze reacties ? ? Mijn advocaat wil daarmee naar de Geschillencommissie voertuigen. Een uitspraak kan ook gevolgen hebben op anderen die hun EGR reparatie zelf hebben moeten betalen. DUS WIE HELPT ? ? Reacties op dit forum met mailadres of telefoonnr.