Aankoop auto en garage komt afspraken niet na

Vraag gesteld door Riam op 05 november 2015

2e hands Bmw X1 gekocht in juni 2014
De navigatie en tfn deden het niet, dit zou opgelost worden.
Nu een 1,5 jaar verder hebben ze het opgelost door een andere radio erin te zetten, geen navigatie geen handfree bellen.
Dit tot zeer ontevredenheid vanuit onze kant.
Wij willen de auto zo hoe we hem gekocht hebben met goeie navigatie en handsfree bellen en geen losse TomTom die hij ons aanbood.
Hij kan niks meer voor ons doen zijn z'n woorden.
Dit hoeven wij toch niet te accepteren we zijn inmiddels 1.5 jaar verder en hebben hem alle kansen gegeven. Wat nu?...

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In juni 2014 heeft u een gebruikte BMW X1 gekocht. De navigatie en de tfn zouden hersteld worden. Pas anderhalf jaar na aanschaf, heeft de verkoper een andere radio ingebouwd, zonder navigatiesysteem en de zonder optie handsfree bellen. U vraagt ons wat nu uw rechten zijn.

De verkoper dient overeenkomstig de koopovereenkomst zijn verplichtingen na te komen. Nu hij ingebreke blijft (ingebouwde radio is niet vergelijkbaar met het originele systeem), dient u de verkoper schriftelijk in gebreke te stellen.

Indien de verkoper niet aan zijn verplichtingen kan voldoen en het alternatief niet toereikend is, dan heeft u recht op een schadevergoeding ter grootte van de dagwaarde van een dergelijk systeem.

Gelet op de tekortkoming lijkt mij ontbinding van de overeenkomst hier geen optie.

Voor onze modelbrieven en meer informatie over klachten na aankoop, verwijs ik u graag naar onze webpagina: ' stappenplan klachten na aankoop'