Huis gehuurd in Torrevieja Nederlands echtpaar

Vraag gesteld door R.B. Huizer op 23 december 2019

25 augustus huis gehuurd bij Nederlands echtpaar, vertrouwd, mijn vrouw is gehandicapt en rolstoelafhankelijk. Vooraf de huurbedragen betaald, doch bij aankomst was het appartement niet rolstoeltoegankelijk, verhuurder stelt "u bent uw geld kwijt", onze vakantie weg. En teruggekeerd naar huis in NL, wat nu ?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft voor uw vakantie een huis gehuurd van een Nederlands echtpaar. Uw vrouw is rolstoelafhankelijk. Bij aankomst bleek het huis niet geschikt te zijn voor een rolstoel. U bent huiswaarts gekeerd. U vraagt wat u nu kunt doen.

Wat een teleurstelling als u denkt lekker op vakantie te gaan. Helaas heeft u niet van uw vakantie kunnen genieten. U zult het echtpaar van wie u het huis heeft gehuurd aan moeten spreken. Dat is mogelijk als u kunt aantonen dat u mocht verwachten dat het huis geschikt zou zijn voor een rolstoel. Dit moet bij het boeken voor het echtpaar ook duidelijk zijn geweest. Ik ga ervan uit dat u hierover heeft gesproken of berichten heeft verstuurd. Ook is het van belang dat u kunt aantonen hoe het huis er uitzag en waarom het niet toegankelijk was. Dat kan bijvoorbeeld door foto's. 

Heeft u op het moment dat u het huisje zag contact opgenomen met het echtpaar voor u weer naar huis bent gegaan? Zij moeten namelijk wel de kans hebben gehad om een oplossing te bieden of u in ieder geval te woord te staan.

Stelt u het echtpaar schriftelijk aansprakelijk voor de door u geleden schade, de huur van het huis en eventuele andere uitgaven, zoals reiskosten. Geeft het echtpaar niet thuis, dan kunt u uw zaak voorleggen aan de rechter. Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft kunt u deze wellicht inschakelen.