Automaat stuk na slecht 45.000 km

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 23 november 2019

Mijn moeder (ook ANWB lid) rijd sinds een aantal jaar in een auto met automaat (Fiat Panda). Destijds heeft zij deze auto gekocht met 6000 km op de teller. Na 45.000 km ontstonden problemen met de automaat die ondanks 2 reparaties a 1500 euro niet opgelost zijn. De garantie is verlopen, maar is hier nog een optie voor vergoeding mogelijk? Dit lijkt mij toch een ondeugdelijk product.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

Uw moeder heeft een paar jaar terug een vrijwel nieuwe auto gekocht. Na 45.000 km gereden te hebben ontstond een gebrek aan de automatische versnellingsbak.Na twee reparatie is het gebrek nog niet verholpen. U vraagt of uw moeder nog enig recht heeft na verloop van de garantie.

Als een gebrek is gemeld tijdens de garantie, dan moet het ook onder garantie verholpen worden. Is het gebrek na afloopt van de garantie gemeld, dan kunt u alleen een beroep doen op de wet.  U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Het gebrek moet bij de levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek langer dan zes maanden na aankoop, dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto goed is onderhouden en normaal is gebruikt.

In uw geval betreft het een auto van enkele jaren oud. Van belang is uiteraard wat precies het gebrek is en hoe dit opgelost kan worden. Op zich is het in ieder geval zo dat van een automatische versnelingsbak een langere levensduur verwacht mag worden dan 50.000 kilometer. U kunt de verkoper hier dan ook op aanspreken. Het is redelijk als de verkoper (een aanzienlijk deel van) de kosten op zich neemt.

De importeur heeft mogelijk hiervoor een coulanceregeling. De importeur is echter niet uw aanspreekpunt. De dealer die u de auto heeft geleverd zal dit voor u op moeten lossen. Ook als de coulanceregeling van de importeur dit niet dekt.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.