Non-conformiteit?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 september 2019

In april 2013 heb ik bij een autobedrijf (geen Porsche dealer) een tweedehands Porsche 911-997 uit 2005 gekocht voor ca. 50.000 euro met ca. 41.800 km op de teller (voorzien van Nationale autopas). De auto heb ik door Dekra laten controleren en daarbij kwamen geen significante zaken boven water.
Het gaat om een oorspronkelijk door Pon in Nederland geleverde auto. Voor en na mijn aankoop heeft de auto altijd het door Porsche voorgeschreven onderhoud bij een Porsche dealer gehad (ik heb een toenmalige door Porsche goedgekeurde garantieverlengingsverklaring).

Eind augustus 2019 is de motor van de auto stuk gegaan bij een km-stand van ca. 67.000 km.
Tijdens een rit met de auto naar mijn werk bleek de motor onregelmatig te lopen en het olielampje ging af en toe eventjes aan. Na aankomst heb ik de Porsche dealer om advies gevraagd en ben in overleg met hen naar hen toegereden. Daar aangekomen bleek de auto niet meer te starten. Er blijkt een lager stuk te zijn gegaan en de stukjes daarvan zijn door de motor gegaan. Volgens de dealer moet ik er rekening mee houden dat de motor compleet vervangen moet worden; kosten ruw geschat ca. 48.000 euro. Een revisie kan iets minder kosten, maar is afhankelijk van wat men tegen komt. Welk lager er precies stuk is gegaan weet de dealer pas wanneer de motor open gemaakt wordt en dat gebeurt slechts als ik vooraf akkoord ga met arbeidskosten die men daarvoor moet maken.

Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering. Ik ga en ging er van uit dat de auto redelijkerwijze 250.000 km probleemloos zou moeten kunnen rijden.
Ik heb twee vragen: Is volgens jullie de verkopende partij (deels) aansprakelijk op basis van non-conformiteit en klopt het dat het aan de verkopende partij is om eventuele claims op basis van ketenaansprakelijkheid met Pon cq Porsche zelf te bespreken? Wat is volgens jullie een redelijke percentuele verdeling van de benodigde kosten om de auto weer in normaal rijdende staat te krijgen?

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt in april 2013 een tweedehands Porsche gekocht met 41.800km op de teller. De auto is altijd goed onderhouden. Eind augustus 2019 is de motor van de auto stuk gegaan bij een kilometerstand van 67.000 km. Er zou een lager kapot zijn gegaan. De motor zou daardoor mogelijk compleet vervangen moeten worden. De kosten daarvan zijn ongeveer €48.000,- . U wilt weten of u de verkopende partij hierop kunt aanspreken.

Als u een auto koopt mag u daar als consument volgens de wet redelijke verwachtingen van hebben. Deze verwachtingen hangen onder meer af van het bouwjaar, de kilometerstand, het onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten. Daarnaast heeft u als koper ook een vergaande onderzoeksplicht, hieronder valt bijvoorbeeld het maken van o.a. een proefrit.
In uw geval hebt u Dekra ingeschakeld die de auto heeft gecontroleerd. Daaruit kwamen geen belangrijke zaken naar boven. U hebt dus een goede auto gekocht. En de verkoper heeft op zijn beurt u een goede auto geleverd. Het feit dat er 6 jaar na aankoop een gebrek ontstaat betekent dat u, mede gelet op de leeftijd van de auto, de verkoper hier niet op aan kunt spreken. Er is u immers een goed product geleverd. Tevens zal de importeur u hier ook aan houden.

Na overleg met onze technische experts blijkt dat u in dit geval enkel twee keuzes hebt. Ofwel de auto te laten repareren met een nieuwe motor of gereviseerde motor (kost een stuk minder). U zou, indien u de auto niet meer in uw bezit wenst, de auto daarna altijd nog kunnen verkopen. Als tweede mogelijkheid kunt u de auto over laten kopen door een handelaar. Vaak is dat wel voor een kleine prijs.