Huurauto niet aanwezig

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 september 2019

Bij aankomst op de luchthaven van Makassar Sulawesi, bleek er geen vertegenwoordiger van Avis met een huurauto bij “meet and greet” te staan. Verschillende malen gebeld met een telefoonnr dat in de huurovereenkomst vermeld stond, geen gehoor, mail gestuurd, niet afleverbaar. Avis was niet bereikbaar. Uiteindelijk met een prive-auto en chauffeur op stap gegaan.
Kosten gemaakt in NL: kosten van een internationaal rijbewijs, afkoop van een eigen risico bij de Europeese.
Avis in NL geeft geen gehoor. Wat te doen in deze situatie? Biedt de annuleringsverzekering van Unigarant een mogelijkheid deze kosten te vergoeden?

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U heeft bij Avis een auto gehuurd voor uw vakantie in Indonesië. Op de luchthaven van Makassar Sulawesi was niemand van Avis aanwezig en ook na herhaald proberen heeft u de huurauto niet gekregen. U heeft kosten moeten maken en vraagt wat u kunt doe en of u de extra kosten vergoed krijgt.

U heeft u overeenkomst van autohuur met Avis. Dit betekent dat u Avis moet aanspreken op het niet nakomen van de huurovereenkomst. U kunt dit het beste schriftelijk doen, contactgegevens vindt u op de huurovereenkomst of op de website. U moet aantonen dat u schade heeft, omdat de vertegenwoordiger niet aanwezig was en u verder geen contact met Avis heeft kunnen krijgen. U moet ook kunnen aantonen waar de schade precies uit bestaat. Of u ook de kosten van een privé-auto met chauffeur vergoed krijgt, is de vraag. In het algemeen geldt dat u uw schade zoveel mogelijk moet beperken. Het was misschien goedkoper geweest om van een andere maatschappij een auto te huren. 

Of de extra kosten onder de dekking van een annuleringsverzekering vallen, kunt u navragen bij de verzekeraar.