Garage aansprakelijk na defect

Vraag gesteld door S. Lutkenhaus op 24 september 2019

Voor de zomer vakantie geconfronteerd met een defecte airco. Naar een airco specialist geweest waar de magneetkoppeling van de aircopomp is gereviceerd. Daar werd ook opgemerkt dat de condensor slecht was en deze is de dag erop ook nog vervangen. Nu na de vakantie stopte de auto er in een keer mee onder het rijden. De Monteur van de ANWB heeft geconstateerd dat de multiriem defect was en dat deze de draad en stekker van de krusas-sensor heeft stuk geslagen. Dit is vandaag gerepareerd door een andere garage en deze gaf aan dat de multiriem verkeerd/scheef gemonteerd heeft gezeten. Kan ik de gemaakte kosten verhalen op het airco bedrijf, aangezien daar de multiriem er af is geweest en weer is gemonteerd?

Antwoord van Marika

ANWB Expert

 Voor de zomer had u een defecte airco. Door een aircospecialist is de aircopomp gereviseerd en de condensor vervangen. Na de vakantie is uw auto ermee gestopt. Door de Wegenwacht is geconstateerd dat de multiriem defect was en dat daardoor de krukas-sensor stuk is gegaan. Dat is gerepareerd door een andere garage en die merkte op dat de multiriem verkeerd/scheef gemonteerd was. U wilt weten of u de gemaakte kosten kunt verhalen op de eerdergenoemde aircospecialist omdat daar de multiriem eraf is gehaald en daarna weer erop gemonteerd is.

Indien u een reparatie heeft laten uitvoeren die niet deugdelijk blijkt, dient u te allen tijde desbetreffende garagist/specialist de gelegenheid te bieden om de problemen te herstellen. Indien u vervolgens elders het gebrek laat herstellen, dan heeft u zodoende uw rechten verspeeld. U kunt in dit geval de aircospecialist niet meer aansprakelijk stellen.

Meer informatie over klachten na onderhoud vindt u op onze website.