Autoreparatie distributieketting

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 september 2019

Auto, Mercedes C 180 combi bouwjaar 2011 km stand ca 135.000. Wij eigenaar sinds 2016

Probleem: een rammel bij starten. Garage doet iets met bougies. Heeft niet geholpen. Het blijkt de distributieketting te zijn, dachten ze. Voorgesteld wordt de spanner te vervangen, dat hadden ze bij een andere Mercedes ook gedaan en toen was het euvel verholpen. Dus ze dachten dat dat nu ook wel het geval zou zijn. Geschatte kosten € 400, -. Tijdens de reparatie worden we gebeld: het zou € 800,- worden want het was een andere motor dan dat in die andere Mercedes zat, het was veel meer werk.
Nog bij de garage bleek al, na de vervanging van de spanner, dat het euvel niet was opgelost. Bij starten rammelt De auto nog steeds. De distributieketting en sensoren moesten toch vervangen worden, kosten bijna € 2400,-.

Al googlend blijkt dat het dit bij dit type motoren een bekend probleem is. Dat had de garage kunnen weten, toch, als Google het ook weet.
Daarnaast is onze klacht dat wij uitgaan van hun deskundigheid en hun advies volgen. Eerste reparatie zou € 400,- , terwijl de motor open lag, zagen ze de onderdelen en zagen zij dat de motor een andere was dan die waarop hun advies was gebaseerd. Is het vreemd als wij graag overleg hadden gehad over de risico's van de goedkopere, duurder geworden reparatie van alleen de spanner en een keuze hadden gehad over duurder € 800,- of nog duurder (maar niet zo duur als nu, omdat de motor nog open lag dus er zouden minder werkuren zijn)

Wat te doen? Fijn als u ons kan raden .....
Moeten we die € 800,- betalen? Tijdens die reparatie bleek tenslotte al dat de motor van die andere Mercedes anders was dan de onze.
Is er sprake van garantie op een reparatie?
Is er sprake van een (overigens goed bedoeld) verkeerd advies?
Is er echt een kans gemist bij het telefoontje over de € 800,-?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft uw auto naar de garage gebracht aangezien er sprake was van een rammel bij het starten. De garage heeft de auto onderzocht en een reparatie verricht die in plaats van de aangegeven 400 euro uiteindelijk 80 euro werd. Het euvel was nog niet verholpen. Uiteindelijk moet de distributieketting worden vervangen. u vraagt wat uw rechten in dit geval zijn met betrekking tot de rekeningen.

Uw vraag heb ik besproken met onze technisch deskundige. Deze geeft aan dat de garage vermoedelijk eerder had kunnen constateren dat de distributieketting niet goed stond of was uitgerekt. Dat zou betekenen dat de eerste reparatie niet direct nodig was geweest.
U mag van een garage verwachten dat deze als goed vakman handelt. U mag ook verwachten dat een garage, voor zij aan de reparatie beginnen, voorwerk verricht om zo een zo goed mogelijke diagnose te kunnen stellen. In uw geval is het niet onredelijk om te stellen dat de eerste reparatie vermeden had kunnen worden.

Met betrekking tot de distributieketting is het als volgt. U mag van een distributieketting verwachten dat deze een autoleven lang meegaat. In uw geval heeft uw auto 135000 km gereden. Bij een dergelijke kilometerstand hoeft u niet te verwachten dat u de distributieketting al moet vervangen. U kunt hiervoor mogelijk de verkoper van de auto aanspreken. Het is mij niet duidelijk of dat ook de garage is waar de auto nu staat. Is dat niet het geval, dan zult u eerst de verkoper moeten aanspreken om nog aanspraak te kunnen maken op enige vergoeding.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u graag naar het stappenplan "klachten na aankoop" op onze website.