Auto gekocht en steeds kapot

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 18 september 2019

Ik heb in april 2019 een fiat punto bj 2008 gekocht voor 2500 euro. Met inruil van mijn oude auto bleef er een bedrag van 1800 euro over. Ik heb twee keer proef gereden en expliciet gevraagd of de auto goed was. Waarop de handelaar mij heeft verteld dat het voor deze prijs een goede auto betrof waar ik nog wel een tijd in zou kunnen rijden. Binnen vijf weken begonnen de eerste problemen zich voor te doen, ik was onderweg naar amsterdam en de hele koppeling viel er onderweg, mijn eigen garage waar ik altijd mijn auto in onderhoud heb, heeft gezegd dat dit een probleem was die de verkoper heeft moeten geweten ten tijde  van de verkoop. De hele koppeling en druglagers etc moest vervangen worden toen nog geen maand later de motorsteun en daaropvolgend de accu en nu weet de startmotor, kortom binnen 4 maanden tijd ben ik al bijna 1250 euro aan reparatiekosten kwijt voor een auto van 2500 euro. Ik heb de handelaar hier natuurlijk op aangesproken en hij geeft aan gekocht is gekocht en hij wil niéts voor mij doen verder. Nu lijkt het mij dat ik wettelijk gezien toch recht heb op een deugelijk product. Wat kan ik nu doen? Ik zou graag alle gemaakte reparatiekosten terug willen hebben want het kost me nu zoveel geld en ik weet niet meer wat ik moet. 

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een Fiat Punto uit 2008 gekocht bij een handelaar. U hebt voor de koop gevraagd of de auto goed is en dat werd bevestigd door de handelaar. Vijf weken later blijkt dat de koppeling defect is en de druklagers moesten ook vervangen worden. Daarna deden zich nog enkele technische mankementen voor. In totaal heeft u dat ongeveer €1250,-  gekost. De handelaar wil u net tegemoet komen. U wilt weten wat uw rechtspositie is.

Non-conformiteit (art 7:17 BW)
Aan de vraag of er hier sprake is van non-conformiteit kom ik niet toe, nu ik uit uw vraag opmaak dat u de mankementen al door een ander dan de handelaar heeft laten vervangen/repareren, zonder voorafgaand de verkoper (schriftelijk) in gebreke te stellen, wat zeker vereist is.
 
Conclusie
Nu u de reparatie elders heeft laten uitvoeren, zonder voorafgaand de verkoper ingebreke te hebben gesteld, maakt dat u uw rechten verspeeld heeft.
 
Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.