Garantie?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 31 juli 2019

Onze Dacia logan (uit 2010) hebben wij gekocht als occasion afgelopen januari met een half jaar bovag garantie bij aankoop ben ik nog over de distributieriem begonnen. Die was vervangen in 2016 maar de auto zou nog een beurt krijgen en zouden er even naar kijken. Twee dagen na garantie verloop breekt de riem (in Duitsland op weg naar vakantie adres).

Garage vindt dat we pech hebben en het buiten garantie termijn vallen maar ons wel tegemoet willen komen door de arbeid van een motorvervangen te betalen  maar wij alle onderdelen en toebehoren moeten betalen. Moet ik hiermee akkoord gaan? De garage stelde ook nog voor (op advies vd bovag) om een onafhankelijk buro onderzoek te laten doen wiens schuld het is? Kosten hiervan zijn 500 euro en diegene die ongelijk heeft moet betalen?
 

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In januari 2019 heeft u bij een autobedrijf een gebruikte Dacia Logan uit 2010 gekocht. De auto is geleverd inclusief zes maanden BOVAG-garantie. Twee dagen na het verstrijken van de BOVAG-garantie is de distributieriem gebroken. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Non-conformiteit art 7:17 BW
Wanneer een distributieriem breekt binnen vóór de voorgeschreven vervangingstermijn, dan wordt dit in de meest gevallen veroorzaakt door een ondeugdelijke riem, spanrol of waterpomp. Soms heeft het breken van een distributieriem een externe oorzaak.

Expertise
Expertise dient uit te wijzen wat het breken van de riem heeft veroorzaakt. Tot de eerste zes maanden na levering is het aan de verkoper om aan te tonen, dat de riem bij levering in orde was, Nu de riem gebroken is ná zes maanden na levering, maakt dat u bewijs moet leveren, waaruit blijkt dat de riem ondeugdelijk is.

Het is redelijk dat de garagist nu voorstelt om een expertise op basis van ongelijk voor te stellen. De partij die in het ongelijk wordt gesteld, draagt dan de kosten van de expertise als de reparatiekosten. Raad u aan de expertise zelf te regelen en/of bij de uitvoering van de expertise aanwezig te zijn.

Herstelkosten
Mocht uit de expertise blijken dat de riem (waterpomp/spanrol)  ondeugdelijk is, dan kunt u zich beroepen op non-conformiteit (art 7:17 BW). Op grond van art 7:21 lid 2 BW komen de volledige reparatiekosten voor rekening van de verkoper.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.