Parkeerboete Denemarken

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 08 juli 2019

Parkeerkaartje gekocht (meer dan voldoende tijd). Het bleek dat het kenteken ingevoerd moest worden. Na 3 posities gevuld te hebben pakte de automaat de 4de positie niet, abusievelijk op akkoord gedrukt waarna het kaartje gevuld met 3 posities geprint werd. Kaartje lag achter voorruit zichtbaar met: 87P. De 3 eerste juiste cijfers/letter. Desondanks een gele parkeerbon gekregen, met "Geldig parkeerbewijs ontbreekt" (alles in het Deens).  In Denemarken (Bornholm) naar de politie geweest om parkeerkaart en bekeuring te laten zien. Helaas kon die niets voor ons betekenen en verwees naar de website of telefoon van Parkeerzone. Via de website van Parkeerzone verzocht om een e-mail adres om bewijsstukken naar Parkeerzone toe te kunnen sturen.
Op 4 juli afwijzing ontvangen zonder in te gaan op mijn verzoek om mijn bewijsstukken op te kunnen sturen. Binnen 10 dagen betalen. Omdat ik nu een e-mailadres heb ontvangen (bij afwijzing bezwaar) kan ik eventueel alsnog de bewijsstukken opsturen naar Parkeerzone.
Vraag 1: Moet ik doorgaan met mijn bezwaar?
Vraag 2: Parkeerzone heeft geen adres van mij alleen mijn mailadres, dus kunnen zij mij geen beschikking toesturen. Is dit juist?
Vraag 3: Welke stappen kan ik nog nemen?

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

Bij het kopen van een parkeerkaartje heeft u niet het volledige kenteken kunnen invullen. U heeft het niet juist ingevulde parkeerkaartje zichtbaar achter de voorruit geplaatst, maar toch een parkeerbon gekregen. Uw bezwaar is afgewezen. U wilt weten wat u nog kunt doen.

Ik denk dat het niet veel zin heeft om nog verder in beroep te gaan. Het volledige kenteken had op het kaartje moeten staan. Nu dat niet het geval is geweest, ontbrak een geldig parkeerkaartje. U had, toen u de fout ontdekte, een nieuw parkeerkaartje kunnen kopen.

Het kan zijn dat u de naheffing/bekeuring alsnog via de email ontvangt. U kunt ervoor kiezen om dan te betalen.