Geld terug auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 15 juli 2019

Ik heb 7 juni een nissan qäshqai uit 2014 gekocht.
Parkeersensoren zouden gerepareerd worden voor aflevering.

verkeerde sensoren waren ontvangen auto wel betaald en afgesproken dat de sensoren een week geplaatst zouden worden

14 juni naar garage sensoren niet te vinden (kwijt in magazijn) afgesproken dat de pdc na de vakantie gerepareerd zouden worden

5 juli auto naar garage herstellen pdc niet gelukt kon auto ophalen en donderdag 11 juli terug brengen auto zou dan door andere locatie (monteur nagrkeken worden deze zou meer verstand van sensoren/pdc hebben). Auto 5 juli opgehaald waarbij ik constateerde dat alle geheugens leeg waren en auto op engelstallig stond ingesteld  na drie keer remmen ging er een waarschuwingslampje (orange) branden remsysteem error neem contact op met garage en rijdt niet verder en er ging een rood lampje met een auto erop branden (nats systeem error) direct directeur van auto bedrijf gebeld deze nam niet op garage gesloten foto gemaakt en geappt waarop de directeur terug belde. Gewoon auto uit en aan zetten ( gekke gerritje had ik al lang geprobeerd maar klacht kwam terug) kon 6 juli terug komen dan zou er een monteur naar kijken

6 juli auto naar garage gebracht en aangegeven dat ik hem niet meer mee nam voordat de kachten verholpen zijn. Directeur gaf aan dat ze nieuwe monteur hadden die de auto gereset had maar niet meer opnieuw ingesteld had. Ik heb niet moeilijk gedaan over vervangend vervoer wat ik dan ook niet gekregen heb

donderdag 11   juli 15.00 zelf maar gebeld wat de status is en directeur gaf aan dat ze nog bezig waren. 17.30 nogmaals gebeld , er waren onderdelen besteld en vrijdag zouden ze deze plaatsen. Gevraagd of de directeur me vrijdag 12 juli kon bellen hoe verder te gaan. 15.00 zelf maar gebeld waarop de directeur aangaf dat er nog onderdelen besteld waren die ze maandag zouden plaatsen. Maar ik kon de auto wel ophalen waarop ik.aangegeven heb dit niet te doen. Auto moet gewoon goed zijn en als de klachten maandag niet opgelost zouden zijn dat ik dan een oplossing wilde krijgen (in ieder geval vervangend vervoer). Maandag 15 juli 12.00 door directeur gebeld dat de auto klaar was en alles functioneerde . Na me werk de auto opgehaald bij de andere vestiging  pdc sensoren functioneerde . Na 3x remmen kwam direct het waarschuwingslampje van het remsysteem weer in het display. Auto weer terug gebracht en gesprek gehad met directeur deze gaf aan dat ik gewoon met de auto kon rijden. Hierop heb ik aangegeven dat ik hem 2 opties gaf klacht verhelpen en vervangend vervoer geven (ben coulant genoeg geweest) of geld terug geven. Hierop heb ik.vervangend vervoer gekregen.
Wat zijn mijn mogelijkheden en rechten om mijn 18.000 euro terug te krijgen?
De klacht is ontstaan nadat de garage mijn auto 5 juli nagekeken heeft . Directeur heeft aangegeven dat de monteur ontslagen is

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht. Na de koop blijkt er sprake te zijn van een storing. Er gaat een waarschuwingslampje branden dat te maken heeft met het remsysteem. De garage kan na een aantal keer het probleem niet oplossen. U vraagt wat uw rechten zijn.

Als u een nieuwe auto koopt heeft u daarbij garantie. Ik ga ervan uit dat de door u genoemde klachten op dit moment onder garantie worden verholpen. Het probleem is dan niet zo zeer de vraag wie de kosten draagt, maar hoe vaak u de garage nog de kans moet geven om het gebrek te herstellen. Normaal gesproken heeft u na twee of drie keer al wel voldoende gelegenheid heeft gegeven om de klacht te verhelpen.

Voordat u eventuele verdere stappen kunt nemen moet u echter wel de garage in gebreke stellen. Dat houdt in dat u de garage nog eenmaal de gelegenheid moet geven om te herstellen, maar dan moet u ook voor u de auto brengt laten weten dat dit de laatste gelegenheid is. Dat doet u door een schriftelijke ingebrekestelling die u aangetekend verstuurd of op andere wijze bewijsbaar overhandigd.

Het feit dat er een oranje lampje gaat branden is inderdaad niet een indicatie dat u onmiddelijk moet stoppen, maar om hier maar gewoon mee door te rijden gaat ook te ver. Als het oranje lampje brandt moet u naar de garage. Het brandt natuurlijk niet voor niets. Het advies van de garage is dan wat ons betreft ook wel erg gemakkelijk. Het gebrek moet geowon worden opgelost.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website. Hier vindt u ook een voorbeeld van een ingebrekestelling en informatie over de verdere stappen die u kunt nemen.