Auto van 3,5 jaar oud vliegwiel defect

Vraag gesteld door M. Blok op 24 juni 2019

Wij hebben in januari 2016 een nieuwe Fiat Punto twin air gekocht met 3 jaar garantie. Afgelopen weekend maakte hij ineens een raar geluid. Vandaag naar de garage geweest en het vliegwiel blijkt kapot te zijn, kosten 1200-1500 euro. Er staat 34000 km op de teller. En de auto wordt onderhouden door de dealer. Op het moment dat wij de auto kochten was de garage een fiat dealer inmiddels is hij dit niet meer (nu een Kia dealer).
We hebben gelijk aangegeven dat je van een (nieuwe) auto mag verwachten dat je niet na drie jaar al zulke kosten krijgt voor een dergelijk onderdeel. Als wij googelen op vliegwiel zien we het probleem vaker voorkomen. De verkopende dealer geeft Aan dat het niet normaal is na drie jaar en dat ze de fiat om een coulance regeling zullen vragen. Als de fiat dit niet doet dan draaien wij voor de kosten op.  Ik woon vlakbij Rotterdam en werk in Brabant ben dus nogal afhankelijk van mijn auto. Ik moet nu maar hopen dat er snel een oplossing komt maar vooralsnog heeft de dealer geen haast (hij gaf aan ik heb het druk en zal kijken of ik de fiat morgen nog eens om antwoord  kan vragen) Onze vraag is wat is nu redelijk en wat niet ?

Antwoord van Cathy

ANWB Expert

Uw Fiat Punto twin air heeft een kapot vliegwiel. De dealer waar u de auto nieuw gekocht heeft, vraagt aan Fiat om een coulanceregeling.
U vraagt wat redelijk is in dit geval.

U hoeft van een 3 jaar oude auto niet te verwachten dat dit onderdeel zo snel kapot gaat. U kunt uw verkoper aanspreken op basis van non-conformiteit. Het product voldoet immers niet aan de redelijke verwachting die u er van mag hebben.
Uw verkoper kan op zijn beurt wel een vergoeding vragen aan Fiat, maar dat heeft verder geen invloed op uw recht op kosteloos herstel.

Meer informatie over klachten na aankoop en een stappenplan met modelbrief voor non-conformiteit vindt u op onze website.