Aansprakelijkheid bij geschil huurauto Sardinië

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 04 juli 2019

Voor onze vakantie op Sardinië hadden wij een auto gehuurd bij Sunny Cars via onze reisagent House of Travel in Wouw voor de periode van 20 juni t/m 27 juni jl. Sunny Cars had dit uitbesteed aan Autovia op de luchthaven van Olbia. Bij het ophalen van de auto liepen we tegen het probleem aan dat de pincode van de creditcard van R.  het niet deed. Hierop kregen wij te horen dat wij dan de auto niet zouden meekrijgen. Wij zijn tegen onderstaande aangelopen:

•   Op de vraag om dan de creditcard gegevens te gebruiken van B. (wettelijke partner van R.  werd geantwoord dat dit niet mogelijk was. Er moest dan een compleet nieuwe boeking gemaakt worden waardoor dan de huidige boeking zou komen te vervallen. Blijkbaar is dit iets systeemtechnisch, wij begrijpen dit proces niet. We hebben een boeking, de auto staat klaar, er was al betaald via de reisagent, alleen de creditcard gegevens zouden dan aangepast moeten worden.
•   R. Grimminck heeft met Sunny Cars gebeld voor support, maar kreeg te horen dat vanuit hen niets gedaan kon worden. De voorwaarden waren duidelijk, wij moesten dit ter plekke zelf oplossen met Autovia. Waar was de support zoals beloofd op de site, “geen gedoe ter plaatse” en “24/7 support”? Wij moesten een nieuwe boeking doen rechtstreeks bij Autovia en waren meteen 140,-- duurder uit. Uit “coulance” beloofde Sunny Cars wel het bedrag terug te storten van de huur van de oorspronkelijke auto, wat wel gedaan is. Wij begrijpen deze gang van zaken niet, wij hadden een overeenkomst met Sunny Cars.
•   R. Grimminck heeft met House of Travel gebeld en kreeg te horen dat ook vanuit hen niets hieraan gedaan kon worden, de voorwaarden waren duidelijk (credit card van hoofdbestuurder met pincode). Op het moment dat je daar staat, heb  je daar dus niets aan.
•   R. Grimminck heeft met de ABN Amro contact gezocht, maar de regel is dat een (nieuwe) pincode altijd per post wordt verstrekt. Ook hier hadden we dus niets aan.

Het einde van het verhaal is dus geweest dat wij de reservering van de auto via Sunny Cars, die daar dus voor ons klaar stond, moesten annuleren en een nieuwe boeking moesten doen rechtstreeks bij Autovia. En tot onze verbazing was de voor ons gereserveerde auto niet meer beschikbaar en moesten wij een andere, duurdere, auto huren. Dit scheelde 141,--. Wij stonden dus met de rug tegen de muur wat geen fijn begin van onze vakantie was.

Wij vragen ons af of wij iemand hiervoor aansprakelijk kunnen stellen of dat dit inderdaad de reguliere gang van zaken is, m.n. ten aanzien van de manier van boeken en de schijnbaar onmogelijkheid om ter plekke gegevens aan te passen / flexibel te zijn in het geval van deze vervelende situatie. Dit was zeker geen fijn begin van onze vakantie. 
Met dank voor uw reactie.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Bij het afhalen van uw geboekte auto op Sardinië bleek u niet over de pincode van uw creditcard te beschikken. Conform de huurvoorwaarden kwam de boeking daarmee te vervallen en diende u een nieuwe (duurdere) boeking te maken voor een huurauto. Uiteindelijk bleek u € 141, - duurder uit te zijn. U vraagt zich af of u deze extra kosten op één van de betrokken partijen kunt verhalen.

Nee, de extra kosten valt niet te verhalen op één van de partijen. In de toepasselijke huurvoorwaarden staat vermeld dat de creditcard (met pincode) op naam van de hoofdbestuurder dient te staan. Als hieraan niet voldaan is, dan zal de boeking komen te vervallen. De verhuurder verlangt van de hoofdbestuurder een waarborgsom voor de huur van de auto, welke via de creditcard dient te worden voldaan/gereserveerd. Het is niet mogelijk om hier de creditcard van een reisgezel te gebruiken, daar de huurovereenkomst persoonlijk is en de waarborgsom door de hoofdbestuurder voldaan dient te worden.

Meer informatie over auto huren in buitenland vindt u op onze website.