Aanvulling zojuist gestuurd bericht

Vraag gesteld door Nederlof op 15 juni 2019

Dank voor de mail en de info.

Wat ik al eerder aangaf tijdens ons gesprek blijf ik het opmerkelijk en op zijn zachts gezegd raar vinden, dat je na 8 dagen pas contact hebt opgenomen om mij te vertellen over de krassen. Dat ik de camper eerder heb ingeleverd doet daar denk ik niet zoveel aan af.
Toen ik de overeenkomst ben aangegaan heb ik getekend voor 1750 km per week; 3500 km totaal dus. Daarvan heb ik, zo schat ik in, 750 km. Gereden. Dat ik dan zo’n dikke 2500 km heb laten “weglopen” is uiteraard mijn keus en kan ik ook uiteraard niet opvoeren als onderhandelbaar item.

Maar het had misschien wel een aardige actie geweest om die krassen tegen die kilometers weg te strepen als geste voor je late melding. Dat ik dan nu een mail krijg zonder specificatie met een bedrag van € 173,27 (wat een raar bedrag trouwens) komt mij dan een beetje bevreemd voor.
Daarnaast was het wellicht ook wat overtuigender geweest als er wat foto’s van de krassen waren overlegd.
Nu hoor ik over de telefoon wat er gaande is en daarmee zou de kous dan af zijn….

Maar de meeste “pijn” zit toch in het feit dat er na 8 dagen iets in gang wordt gezet wat zo ongrijpbaar is en waarbij ik toch een behoorlijke nare smaak van over hou.
Achteraf had ik toch betere afspraken moeten maken over de eindcontrole en de daarbij behorende procedure. Ik had daar in ieder geval wel bij willen zijn.
Het spijt mij oprecht dat ik dit aan je meldt. Tijdens ons eerste bezoek een paar maanden geleden had ik een uitstekende indruk over de gehele gang van zaken.
Helaas is dat gevoel wel wat weggeëbd.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een camper gehuurd. Nadat u de camper heeft teruggebracht ontvangt u bericht dat de camper zou zijn beschadigd. De borg is met aftrek van de reparatiekosten aan u teruggestort.

Het camperbedrijf waar u de camper heeft gehuurd is volgens de informatie op de website aangesloten bij de BOVAG. Dat betekent dat de Bovag voorwaarden voor de verhuur van campers van toepassing zijn. In deze voorwaarden staat dat u verantwoordelijk bent voor schade aan de camper gedurende de huurtermijn. Ook staat er aangegeven dat de verhuurder het gehuurde direct bij inlevering door de huurder inspecteert op schade.

In uw geval hoort u pas na 8 dagen dat er schade is aan de camper. In deze 8 dagen kan ook een ander deze schade hebben veroorzaakt. Het is aan de verhuurder om aan te tonen dat de schade tjidens uw gebruiksperiode is ontstaan. Kan de verhuurder dit niet, dan kunt u de verhuurder laten weten dat het ingehouden bedrag alsnog terugbetaald moet worden.
Komt u er niet uit met de verhuurder, dan heeft u de mogelijkheid om uw zaak voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigverhuur. (www.sgc.nl) Geeft u echter eerst de verhuurder de gelegenheid om dit met u op te lossen.