Non conformiteit

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 april 2019

Op 1 nov heb ik een auto gekocht met Bovag garantie. Na 3 weken kwamen reeds de eerste gebreken aanbod, gebrek aan olie. De verkopende partij heeft alle mogelijke reparaties uitgevoerd.
Reparaties/onderhoud welke inmiddels zijn uitgevoerd zijn: meerdere malen olie aanvullen reinigen van de motor
Vervanging motor ivm te hoog olie gebruik.
Vervanging accu
Vervanging temperatuursensor.
Nog nader te bepalen reparaties wegen defect in koelsysteem.
3 x heeft de auto me in de steek gelaten in het buitenland. 1x stond ik zonder olie (Denemarken) 1x defecte temperatuursensor (België) en de laatste keer stond ik stil ivm oplopende motortemperatuur met nog onbekende oorzaak (Frankrijk)
Momenteel wordt mijn auto teruggebracht naar Nederland.
De garage lijkt steeds welwillend en neemt alle kosten en reparaties voor hun rekening.
1 mei verloopt officieel mijn Bovag garantie. Is het verstandig om gezien de vele reparaties de koop te ontbinden wegens non conformiteit? Of moet ik de reparaties laten uitvoeren zoals wordt aangeboden?

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Op 1 november heeft u een auto gekocht met BOVAG Garantie. Sindsdien zijn er al diverse grote reparaties uitgevoerd, steeds onder garantie. Ook nu wordt de auto weer gerepatrieerd uit Frankrijk vanwege problemen met de motor. Per 1 mei verloopt de Bovag garantie en u vraagt of u de reparaties weer moet laten uitvoeren of dat u de koop kunt ontbinden wegens non conformiteit.

Uit uw verhaal maak ik op dat u wel pech heeft met deze auto. Gelukkig heeft de garage u steeds goed geholpen en is de garage de garantieverplichtingen goed nagekomen. De garantie loopt binnenkort af en u vraagt zich af, nu er opnieuw problemen met de motor zijn, wat u nu het beste kunt doen.

Garantie
Garantie is een toezegging van de verkoper dat het product bepaalde eigenschappen heeft. Als er een gebrek ontstaat of er ontbreken onderdelen, dan kun je een beroep doen op de garantie en de verkoper moet dan in principe kosteloos herstellen.

De verkoper heeft tot nu toe netjes aan zijn garantieverplichtingen voldaan. Nu de garantie binnenkort verloopt, is het belangrijk om in gesprek te gaan met de verkoper. Er moeten een duidelijke afspraak worden gemaakt over hoe nu verder. Omdat er steeds problemen opduiken aan de auto ligt het niet in de verwachting dat u na deze reparatie een probleemloze auto heeft.

Wettelijke garantie en (non-)conformiteit
Volgens de wet heeft u recht op een deugdelijk product. Dat wil zeggen dat het geschikt is voor normaal gebruik. Welke eigenschappen u mag verwachten van de auto is onder andere afhankelijk van : het soort, de prijs, bouwjaar, kilometerstand, en mededelingen van de verkoper. In het algemeen geldt: hoe ouder en goedkoper een product is, hoe minder je ervan mag verwachten.

Ontbinding van de koopovereenkomst
Ontbinding van de koopovereenkomst kan alleen als:

  • reparatie of vervanging niet mogelijk is
  • de verkoper het voertuig niet wil repareren of vervangen
  • reparatie of vervanging niet binnen een redelijke termijn kan plaatsvinden
  • herhaalde reparatie niet afdoende blijkt
  • het gebrek zo ernstig is dat het normaal gebruik van het voertuig in de weg staat; dus bij geringe gebreken is ontbinding niet mogelijk. Wel eventueel prijsvermindering. 

U kunt met de verkoper in gesprek gaan over beide opties (verlenging garantie of ontbinding). Meer informatie over het stappenplan vindt u op onze website.