Geannuleerde vlucht Jet Airways

Vraag gesteld door L. Hoogeboom op 30 april 2019

Onlangs ben ik op vakantie geweest naar Nepal. Hiervoor hebben wij retourtickets gekocht via Kilroy. Heen is alles goed gegaan. Voor de terugweg was er voor de reis al een vlucht geannuleerd. Dit was toen opgelost. Alleen op 11 april is er toen weer een vlucht geannuleerd. Voor de terugreis zouden wij op 27 april vanaf Kathmandu naar Delhi(Jet airways) reizen en vervolgens naar Amsterdam(KLM).

In de mail die wij ontvingen met de mededeling dat er een vlucht was geannuleerd maakte wij op uit dat het ging om de vlucht van Kathmandu naar Delhi. Wij hebben toen contact gehad met Kilroy. zij zeiden dat het ging om een faillissement en dat we zelf moesten kijken hoe we terug zouden moeten komen. Wij hebben toen vervolgens zelf een vlucht geboekt van Kathmandu naar Delhi. Dit ook aangegeven bij Kilroy.

Vervolgens kregen wij op 24 april bericht van Kilroy dat zij een aanvraag hebben gedaan voor een refund. Wij hebben toen nog gereageerd op de mail met de vraag of het geen probleem is dat we met 2 losse vliegtickets terug vliegen. Vervolgens werd daar toen op gereageerd met de mededeling dat onze vlucht van Delhi naar Amsterdam(KLM) werd uitgevoerd door Jet airways(wat nergens op de tickets staat) en dus ook was geannuleerd.

Kilroy heeft ons verder helemaal niet geholpen. Wij zijn toen 5 uur bezig geweest met het zoeken naar tickets.
Tickets vanaf Delhi naar Amsterdam waren 1500 per stuk. Uiteindelijk hebben wij toen tickets gekocht van Kathmandu naar Amsterdam. Deze waren ongeveer 1000 per stuk. Dit betekende wel dat onze tickets die we gekocht hadden naar Delhi overbodig waren.
Als ons eerder was verteld dat de tickets van Delhi naar Amsterdam ook waren geannuleerd hadden we een veel goedkopere terugvlucht kunnen boeken.

Ik kan eventueel al het mailverkeer toesturen.

Ik hoop dat u ons een advies kan geven over welke stappen wij kunnen nemen en of we überhaupt kans maken op een refund.

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U heeft nieuwe tickets moeten kopen, omdat dat uw vlucht van Jet Airways vanuit Kathmandu naar Dehli is geannuleerd vanwege een dreigend faillissement van Jet Airways. Toen bleek dat ook de vlucht Dehli-Amsterdam werd geannuleerd , heeft u uiteindelijk voor het traject Kathmandu-Amsterdam nieuwe tickets gekocht. De tickets Kathmandu-Dehli waren daarmee overbodig geworden. U vraagt of u recht heeft op een vergoeding van de nieuwe tickets.
 
De vlucht van Kathmandu naar Dehli is geannuleerd vanwege een (dreigend) faillissement van de luchtvaartmaatschappij. U heeft een aanvraag gedaan om terugbetaling van de tickets voor de geannuleerde vlucht. Als terugbetaling vanwege het faillissement niet mogelijk is, dan is dat helaas voor u pech.
 
Ik kan niet nagaan er inderdaad een faillissement van Jet Airways is uitgesproken. U kunt afwachten of u nog bericht van Jet Airways krijgt.
 
Het is mij niet duidelijk bij welke maatschappij de tickets zijn geboekt. Zijn alle tickets (zowel de heen- als terugreis) geboekt bij de KLM of zijn er twee verschillende boekingen geweest en de terugreis geboekt bij Jet Airways.
 
Als zowel de heen- als de terugreis bij de KLM zijn geboekt, kunt u een beroep doen op de Europese Verordening inzake passagiersrechten. De KLM is de partij met wie de vervoerovereenkomst is gesloten, ook al zou de vlucht Kathmandu –Dehli door Jet Airways worden uitgevoerd. Afhankelijk van het tijdstip van annulering heeft u op grond van de Verordening heeft u recht op een vervangende vlucht of terugbetaling van de ticketprijs.
 
Wanneer Jet Airways de maatschappij is met wie de vervoerovereenkomst en was KLM uitvoerder van de vlucht Dehli-Amsterdam is gesloten, dan is het anders. Wanneer zij inderdaad failliet zijn, dan heeft u helaas pech gehad. Er zit dan niets anders op af te wachten of er nog een (gedeeltelijke) terugbetaling van de tickets volgt. U moet dan wel een verzoek daartoe hebben ingediend.
 
Wanneer Kilroy zelf tot annulering van de vlucht Dehli-Amsterdam is overgegaan, dan kunt u proberen de extra kosten Kathmandu-Amsterdam bij hen te claimen. U moet dat wel kunnen bewijzen.
 
Doorgaans valt het faillissement van een luchtvaartmaatschappij niet onder de dekking van een annulerings- of reisverzekering. Als u de vlucht met een creditcard heeft betaald, kunt u mogelijk voor compensatie bij uw creditcardmaatschappij terecht vanwege het faillissement. Dit kunt u nagaan in de algemene voorwaarden.