Auto gekocht in Duitsland, motor vastgelopen op de terugweg

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 april 2019

Ik heb 3 weken geleden bij een autohandelaar (JG Automobile e.K.) in Essen een BMW 750i gekocht uit 2009 met 250.000 km op de teller. Volgens de advertentie was de motor goed en is de motor al een keer in 2016 vervangen bij 166.000km

De auto heb ik gekocht en met exportplaten erop richting Nederland gereden, tot dat hij na 40 minuten uitviel, zonder melding, olie en temperatuur was prima op peil.

Ik heb de verkoper gelijk gebeld en hij zei breng hem maar naar een garage in Nederland. Bij een Bosch Car service zeggen ze dat hij is vastgelopen door defecte distributie ketting.

Nu wilt hij niks betalen en geeft hij mijzelf de schuld, dat waarschijnlijk de olie niet op peil was en dat soort onzin. Hij zegt stap maar naar de rechter. Op de factuur staat ook niks over garantie en niks over de motor.

Wat kan ik doen? Tweedehands motor erin gaat mij op zijn minst 7000 euro kosten..

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Uw in Duitsland gekochte BMW 750i, bouwjaar 2009, viel na 40 minuten uit. Er was geen melding. Olie en temperatuur waren op peil. De verkoper raadde aan om de auto naar een garage in Nederland te brengen. Volgens Bosch Car Service bleek dat de motor is vastgelopen als gevolg van een defecte distributieketting. Verkoper wil niets doen, want er is niets afgesproken over garantie. Volgens de advertentie was de motor goed.

Wettelijke garantie
Volgens de Europese Richtlijn Consumentenkoop geniet u als consument ook in Duitsland bescherming bij aankoop van bijvoorbeeld een auto.In Duitsland kunt u als consument tot een jaar na aankoop van een gebruikte zaak een beroep doen op de wettelijke garantie. Net als in Nederland geldt de volgende regel bij consumentenkoop: indien zich binnen zes maanden na aankoop een gebrek openbaart, is het aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek op het moment van levering niet aanwezig was.  

Terug naar de verkoper
Voor een beroep op non-conformiteit dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen, het gebrek binnen een redelijke termijn de te herstellen. De kosten voor herstel komen voor rekening en risico van de verkoper, tenzij het gebrek is veroorzaakt door onheil van buitenaf, of door ondeskundig gebruik van de zaak. Als de verkoper niet thuis geeft, dan heeft u de keuze om de auto door een derde te laten herstellen op kosten van de verkoper, of u kunt de koop ontbinden.

ECC
Komt u er niet uit met de verkoper, schakel dan rechtsbijstand in als u hiervoor verzekerd bent. U kunt zich ook wenden tot het Europees Consumenten Centrum ( ECC). Het ECC bemiddelt kosteloos bij geschillen tussen consumenten en ondernemers van een andere EU staat.

Meer informatie over het ECC vindt u op onze website.