Oplichting met ETA-aanvraag

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 maart 2019

Mijn dochter en haar vriend hebben met opa en oma een reis geboekt naar Canada. Ze wilden via de officiële eTa site een eTa aanvragen. Helaas belandden zij op een nagenoeg dezelfde site van een oplichter. Toen ze dachten dat er 14 euro van de visacard afgehaald werd, bleek er ineens 150 euro afgehaald te zijn. Toen ze nog eens naar de site gingen, bleek in heel kleine lettertjes onderaan te staan dat er servicekosten bijkwamen. Het is niet gelukt om het via de Rabobank terug te boeken. Interhelp kan niets doen. Ook het bedrijf zegt zelf: Zoals u kon lezen was dat bedrag voor onze servicekosten. Wat kunnen we doen?

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

Uw dochter heeft voor 4 personen een eTA aangevraagd. Niet via de officiële site van de Canadese overheid, maar via een commerciële site. Zij heeft daarvoor vele malen meer moeten betalen. U vraagt wat u kunt doen.

Ik begrijp uit uw vraag dat u al geprobeerd heeft via uw bank het geld terug te krijgen. Is dit ook met de ‘betwiste betalingsregeling’ van de creditcardmaatschappij geprobeerd? Als ook zij het betaalde bedrag niet vergoeden, zie ik geen mogelijkheden om de kosten terug te krijgen. Bij het aanvragen van de eTA’s is akkoord gegaan met de betaling en de voorwaarden.

Wanneer het gaat om een Nederlands(talige) site, kunt u een klacht indienen Autoriteit Consument en Markt indienen, wanneer het onvoldoende duidelijk is gemaakt welke kosten in rekening worden gebracht. U kunt eventueel ook een klacht indienen bij de Fraudehelpdesk.