Milieuzone stad Utrecht

Vraag gesteld door W. van Rennes op 04 maart 2019

Mijn auto Mercedes Benz G-klasse) staat op een gerenoveerd chassis uit 1983. Op dit chassis is een carrosserie met motor, aandrijving, uitlaat, roetfilter en SCR(Selective, Catalytic Reduction) Katalysator gebouwd. De motor is van het type 642. In combinatie met genoemde katalysator voldoet de motor aan de euro 4 norm. Dit is ook bevestigd door TUV Nord en deze heeft daarvoor ook een groene Duitse sticker verstrekt. Desondanks blijft het OM vasthouden aan het jaartal 1983 dat, zo vindt de ambtenaar van de Gem. Utrecht, bepalend is voor de schadelijke uitstoot. Ik heb daarvoor een boete gekregen van € 104,00 incl. administratiekosten. Het OM blijft vasthouden aan de regelgeving van de Gem. Utrecht. In mijn beleving heeft het kenteken niets te maken met de vervuiling van de auto. Ik voel me daarom onrecht aangedaan. Het kenteken geeft alleen maar aan de datum van eerste toelating. Het chassis is van 1983 en de rest van de auto is van 2009. Ik heb nog de mogelijkheid om in hoger beroep (kantonrechter) te gaan. Graag zou ik uw mening weten en advies hoe hier verder mee om te gaan

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een boete gekregen voor het inrijden van de milieuzone in Utrecht met uw Mercedes G-klasse diesel uit 1983 (DET). U vraagt zich af of het zinvol is hiertegen beroep in te stellen, daar louter het chassis uit 1983, maar de motor is uit 2009 (Euro 4).

Aangepaste dieselauto's van vóór 2001
De milieuzone geldt ook voor de oude dieselauto’s met een DET van voor 1 januari 2001 die energiezuinig zijn. Of voor dieselauto’s waar later een roetfilter of een nieuwe motor ingebouwd is. Deze filters maken de uitlaatgassen van diesels vaak minder schoon dan verwacht.
Alleen als u later een elektrische motor heeft ingebouwd, mag u de milieuzone in. En alleen op voorwaarde dat de RDW uw auto als volledig elektrische auto heeft geregistreerd.

Conclusie
Instellen van beroep lijkt mij in desbetreffend geval niet zinvol.