Garage wilt koop niet ontbinden, wenst mij succes

Vraag gesteld door J.S. Bala op 20 maart 2019

Na een auto gekocht te hebben bij Bos in Veenendaal. Is de auto stuk na 7 dagen. Op de advertentie hebben ze vermeld dat de auto goed rijd en schakelt. Na aankomst werd er verteld “het kan zijn dat je geluid hoort want de rechter achterwiellager moet je vervangen, meneer zij tevens dat dit makkelijk te maken is en maar iets van 50 euro kost. Dus ik vroeg hoeveel km kan ik nog met de auto rijden met dit probleem.

Er werd gezegd dat ik 2000km nog kan afleggen en dat ie dan echt vervangen moet worden. De wiellager is erg hoorbaar. Dus de meneer gaf mij een deal dat ze dat kunnen maken voor 350 en met apk erop. Dus ik zei nee, want dat vond ik erg veel voor de reparatie plus apk. Dus ik vroeg komt de auto makkelijk door de apk meneer zij als je de wiellager vervangt wel ja. Dus ik vroeg waarom brand er een srs lampje meneer zij dat weg zou gaan tijdens het rijden. Nu heb ik zelf uitgezocht zou die niet door de apk komen door de srs. Dit heeft meneer niet verteld en zij dat het alleen de wiellager was.

De mercedes heeft gemotoriseerde stoelen die deden het nog en na 5 dagen daarna niet meer.. alles gecheckt is nu ook stuk. Maar grootste probleem is nu dat de sleutel niet omgedraaid kan worden omdat het een automatisch systeem. Die nu ook stuk is. Waardoor de auto niet meer rijd en stil staat. Meneer heeft tegen mij gezegd dat de auto voor de verkoop verder in topstaat is en geen problemen verder heeft. Dus ik vroeg ook wat is de melding van de brake line. Dus meneer zegt dat deze auto die sensor niet heeft en waarschijnlijk een storing is en dat gewist moet worden door een obd ding.

Kortom het is veel om te typen maar er werden veel goede dingen gezegd over de auto maar dit is allemaal niet waar. Ik heb aan de garage gevraagd een andere over de wiellager die vond het een gek verhaal dat je er dan nog 2000km door kan rijden. Mijn kamerraad was erbij en die heeft alles meegekregen.

Antwoord van Annemieke Zerdoun
ANWB Expert
U heeft een auto gekocht. Tijdens de koop werd aangegeven dat er een achterwiellager vervangen zou moeten worden. Er werd aangeboden dit voor u te doen, samen met een APK. Ook brandde er een lampje. U heeft er voor gekozen de auto mee te nemen zoals deze was. Vlak na de koop bleken er meer problemen te zijn met de auto. Zo kan ook de sleutel niet meer omgedraaid worden. U vraagt wat u nu kunt doen.

U heeft de auto gekocht zonder garantie en kunt dan ook alleen een beroep doen op de wet.  U mag  als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig opgemerkt kunnen  worden dan zijn het geen verborgen gebreken.

In uw geval was u van een paar zaken op de hoogte. Vervolgens zijn er gebreken bij gekomen. De leeftijd van de auto en de kilometerstand zullen, samen met het feit dat er bij de koop al zaken niet functioneerden, bepalen wat u in uw geval van deze auto mocht verwachten. U kunt de verkoper in ieder geval aanspreken op de mededelingen die hij heeft gedaan, namelijk dat het lampje uit zou gaan en het achterwiellager voor 50 euro vervangen zou kunnen worden.

U zult de verkoper moeten aanspreken en de gelegenheid moeten geven om de gebreken te verhelpen. Is dat niet mogelijk,  dan kunt u aangeven dat u de koop wilt ontbinden.

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht. Tijdens de koop werd aangegeven dat er een achterwiellager vervangen zou moeten worden. Er werd aangeboden dit voor u te doen, samen met een APK. Ook brandde er een lampje. U heeft er voor gekozen de auto mee te nemen zoals deze was. Vlak na de koop bleken er meer problemen te zijn met de auto. Zo kan ook de sleutel niet meer omgedraaid worden. U vraagt wat u nu kunt doen.

U heeft de auto gekocht zonder garantie en kunt dan ook alleen een beroep doen op de wet.  U mag  als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig opgemerkt kunnen  worden dan zijn het geen verborgen gebreken.

In uw geval was u van een paar zaken op de hoogte. Vervolgens zijn er gebreken bij gekomen. De leeftijd van de auto en de kilometerstand zullen, samen met het feit dat er bij de koop al zaken niet functioneerden, bepalen wat u in uw geval van deze auto mocht verwachten. U kunt de verkoper in ieder geval aanspreken op de mededelingen die hij heeft gedaan, namelijk dat het lampje uit zou gaan en het achterwiellager voor 50 euro vervangen zou kunnen worden.

U zult de verkoper moeten aanspreken en de gelegenheid moeten geven om de gebreken te verhelpen. Is dat niet mogelijk,  dan kunt u aangeven dat u de koop wilt ontbinden.

Voor uw mogelijkheden en de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.