Geld terug voor aankoop tweedehands auto bij garage wegens dwaling

Vraag gesteld door J. Oorburg op 27 februari 2019

Op 17-11-2018 sloot ik een koop overeenkomst met het bedrijf "jou eerste auto"l over een gele Seat Ibiza (LPG G3) met kenteken xx-xx-xx voor 1.150 euro

Bij het sluiten van deze overeenkomst ben ik van de volgende situatie uitgegaan:  Ik zou de auto na ongeveer 1 week met een nieuwe apk ophalen.De werkelijke situatie is echter als volgt: Op 21-11-2018 is de auto door de verkoper gekeurd en er waren wat gebreken die verholpen zouden worden. Zie foto op laatste pagina en punten bij dd 21-11-2018. 

Op 24-12-2018 heb ik eindelijk de auto op mogen halen bij "buy your next car", want hij zou gekeurd zijn na telefonisch contact echter stond ik bij hun en was de apk nog niet gedaan want ze keurden niet meer in de middag op 24-12-2018 was het antwoord ineens. 
Na lang overleg kon ik de auto meenemen met afspraak dat er €30,00 van de aankoopprijs afging en ik hem zelf in Amsterdam zonder problemen zou laten goedkeuren (omdat ze alles gerepareerd hadden wat er gerepareerd moest worden).

Toen ik de auto bereed op 17-11-2018 zaten er 2 sleutels bij 1 gewone en 1 voor de centrale deurvergrendeling.   (Dit is op de foto die ik heb bijgevoegd op laatste pagina zelfs te zien). Op het moment van ophalen ontbrak de sleutel voor de centrale deurvergrendeling en wisten ze niet waar deze 2e sleutel was en zouden op zoek gaan ernaar in de andere vestiging

Zouden er toch problemen zijn kon ik terugkomen om het alsnog te laten verhelpen. Ik heb op 31 december de auto laten keuren bij mijn eigen garage in Amsterdam (Zie foto op laatste pagina punten bij 31-12-2018)

Helaas was er nog steeds wat mis mee en dus nog steeds geen APK Onze garage vertelde mij ook dat er waarschijnlijk 1 cilinder niet goed was daar hij af en toe niet lekker stationair liep en hij ernaar heeft gekeken en vertelde dat er op 1 cilinder te weinig compressie zat

Na WEER terug gegaan te zijn op 02 of 03-01-2019 en alles te hebben uitgelegd zijn we overeen gekomen de auto te laten staan zodat hun zelf ook konden gaan kijken naar de cilinder wat er mee was en toen ik vertelde wat er verder met de auto mankeerde volgens mijn garage hoorde ik van de verkoper Bob '' ohja dat was hier ook nog zo inderdaad'' en Stefan zei ''Dat kan niet dat hebben wij hier niet gemeten''. Dit ging over de Hoge CO2 uitstoot van de auto. Daarnaast zaten er nog 3 verschillende bandenmaten onder de auto
waarvan 1 band met de verkeerde draairichting.

Verder was het nieuwe voorraam wat nodig was voor de apk zeer slecht bevestigd (kieren tussen het raam en de autorand. Het raam lekte waardoor er vochtvlekken in het stoffen dak zitten). Fotos heb ik nog op mijn telefoon laten zien aan hem

Op 04-01-2019 hebben we weer telefonisch contact gehad en werd ons verteld dat er inderdaad 1 cilinder niet goed was (te weinig compressie) en hebben we onderling besloten dat de auto het niet waard wat om verder te laten maken door hun en hebben ze hem weer op hun naam gezet die dag

Wij hebben die dag ook aangeven per telefoon dat we ons geld terug wilden hebben omdat er een auto geleverd was die niet aan onze verwachtingen voldeed. Nu werd er gemeld dat dat niet  mogelijk was en dat we een andere konden uitzoeken als we langs zouden komen op een andere dag  

Wij hebben dat niet gedaan omdat er niets was wat aan onze eisen voldeed. We waren echt op zoek naar een 4 drs auto op LPG, met max gewicht van 1.150KG en ze hadden geen auto op LPG staan (en zover ik steeds heb kunnen zien op hun site ook niet gehad tot aan half Februari). Wel werd er ons die dag (04-02-2019) gelijk telefonisch een andere (ford fiesta) aangeboden maar daar zat geen LPG in en dat hebben we dus niet geaccepteerd

Inmiddels hebben we begin februari een aangetekende brief gestuurd wegens dwaling enz waar totaal geen reactie op is geweest van hun kant

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Op 17 november 2018 heeft u bij een autobedrijf een gebruikte Seat Ibiza op LPG (G3) gekocht voor een bedrag van € 1.150,-. De auto bleek - ondanks toezeggingen verkoper - niet door de apk te komen. Na lang aandringen heeft de verkoper de auto teruggenomen, daar herstel in geen verhouding stond met de dagwaarde van de auto. Verkoper weigert het aankoopbedrag niet terug te betalen. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Wettelijke garantie
Nu de auto ondeugdelijk blijkt, voldoet de auto niet aan de redelijke verwachting (mededelingen verkoper) op grond van de koopovereenkomst (conformiteit art 7:17 BW).

Ontbinding koopovereenkomst
Nu herstel van de gebreken in alle redelijkheid niet van de verkoper gevergd kunnen worden, en de verkoper daarop de auto heeft teruggenomen, kunt u op grond van art 7:22 lid 1 sub a BW heeft u thans de bevoegdheid de koopovereenkomst te ontbinden. U dient de auto terug te leveren aan de verkoper, en de verkoper dient op zijn beurt de volledige koopprijs aan u terug te betalen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.