Boete Vignet Hongarije

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 februari 2019

Ik heb vanuit Hongarije een boete ontvangen voor het rijden zonder e-vignet. Op de datum van de brief staat dat deze verstuurd is op 4 oktober, maar de brief is pas op 23 december binnen gekomen. Nu moest er voor 15 december betaald zijn, om het bedrag niet van 77 euro naar 223 euro te laten oplopen. Ik heb meerdere contactpogingen gedaan bij EPC PLC om de situatie uit te leggen. Helaas wordt er daar zeer gebrekkig Engels gesproken. Ik heb daarom een mail naar ze gestuurd met de toelichting en vervolgens de 77 euro betaald. Helaas krijg ik nu opnieuw een brief met het openstaande bedrag wat ik ze (volgens EPC PLC) nog verschuldigd ben. Wat kan ik hier nu nog aan doen? In de brief staat dat het volgens de wetgeving daar niet van belang is of die brief ontvangen is, maar alleen dat deze verstuurd is...
 

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Van het EPC heeft u op 23 december 2018 een vordering ontvangen met betrekking tot onbetaald gelaten tol in Hongarije. De brief was gedateerd op 4 oktober 2018. Nu u de brief circa 3 maanden later heeft bezorgd gekregen, maakt dat het EPC de vordering verdrievoudigd heeft. Inmiddels heeft u de oorspronkelijke vordering voldaan.  U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.
Ik trek de stelling van het EPC, dat de verzenddatum leidend is, ernstig in twijfel. Vooralsnog ga ik ervan uit, dat in Hongarije - net als in Nederlands - de ontvangsttheorie van toepassing is. Ofwel; wanneer de vordering binnen bekwame termijn na ontvangst van de brief wordt voldaan, maakt dat u kunt volstaan met betaling van het oorspronkelijke bedrag.

ECC
Mocht het EPC voet bij stuk houden, dan zou u contact kunnen opnemen met het Europees Consumenten Centrum (ECC; voor grensoverschrijdende consumenten geschillen).