Wiellagers stuk na vijf maanden

Vraag gesteld door Adonkervoort op 21 december 2018

Wiellagers van mijn polo stuk
Auto VW polo 34-DV-XZ na vijf maanden gebruik
Bij aankoop zat er een nieuwe apk op
Is dit mogelijk met een gemiddelde van 1000 km per maand ?
Kan ik de aankoop nog terugdraaien want ik vertrouw deze auto niet meer

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft vijf maanden geleden een auto gekocht. Nu zijn de wiellagers stuk. U zou de koop graag ongedaan maken omdat u de auto niet meer vertrouwt.

Als u de auto heeft gekocht met garantie, dan vallen de reparatiekosten wellicht onder de garantie. Heeft u de auto gekocht zonder garantie, dan kunt u nog wel een beroep doen op de wet. U mag als consument namelijk redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, zoals in uw geval, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Als koper moet u wel onderzoeken wat u koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.

In uw geval bepalen de leeftijd, gereden kilometers en het onderhoud wat u van deze auto mocht verwachten. Hoe ouder de auto, des te minder de verwachtingen.

Aangezien het gebrek zich al binnen vijf maanden voordoet kunt u de verkoper in ieder geval aanspreken omdat u nog niet zo snel na aankoop al problemen hoefde te verwachten. Het is in dat geval redelijk als de verkoper een deel van de kosten op zich zou nemen.

Zolang reparatie mogelijk is kunt u geen ontbinding eisen. Dat kan wel als reparatie niet meer mogelijk is en u de auto niet meer naar behoren kunt gebruiken.

Voor informatie over uw rechten en de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.