Vluchtvertraging, wat als de organisatie niet betaalt?

Vraag gesteld door AS12345 op 31 december 2018

Op 9 juni 2018 zouden wij met Wowair van San Francisco via Reykjavik naar Amsterdam vliegen. We hadden forse vertraging. We hebben uiteindelijk gevlogen via San Francisco-Reykjavik-Kopenhagen-Brussel en moesten het toen maar op eigen houtje zien uit te zoeken. Uiteindelijk waren we 24 uur later thuis dan gepland.
Ik heb vrijwel direct een claim ingediend bij Wowair. Al vrij snel kreeg ik te horen dat men ons vouchers ter waarde van 750 euro wilde aanbieden, maar dit heb ik geweigerd omdat ik nooit meer met Wowair wil vliegen. Inmiddels wacht ik al ruim een half jaar op de financiele compensatie (600 euro pp). Elke keer als ik de klantenservice bel of mail krijg ik hetzelfde te horen, namelijk dat men er mee bezig is maar dat ze erg druk zijn en meer kunnen ze niet zeggen. Dit vind ik erg vreemd aangezien ze ons wel heel snel het aanbod van de vouchers hebben gedaan.

Wat nu te doen?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft op uw vlucht van San Francisco (VS) naar Amsterdam (overstap Reykjavik) een zeer langdurige vertraging opgelopen. De luchtvaartmaatschappij (WOW Air, IJslandse maatschappij) weigert vooralsnog tot betaling van een financiële compensatie. U vraagt zich af hoe nu te handelen.

EG verordening 261/2004
Op grond van deze verordening kunt u en financiële compensatie eisen, wanneer de vlucht minimaal drie uur vertraagd is. De vlucht is uit een land buiten de EER (EU-lidstaten plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland) vertrokken, maar kende een eindbestemming, welke deel uit maakt van de EER, en de luchtvartmatschappij is gevestigd in één van de EER-lidstaten. 

WOW-air heeft zich niet op overmacht beroepen, derhalve zou u op grond van bovenstaande verordening (gelet op afstand en duur van de vertraging) recht hebben op een financiële compensatie van € 600,- per persoon.

Rechtsbijstand
Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze dan direct in.

ECC
Nu WOW-air de verschuldigdheid van de door u geclaimde financiële compensatie - op grond van EG-Verdrag 261/2004 - niet ontkent, moeten zij de compensatie aan u uitkeren. Het Europees Consumenten Centrum (ECC, voor grensoverschrijdende consumenten geschillen) kan voor u bemiddelen. Voor deze dienstverlening bent u géén kosten verschuldigd.

Klacht bij Inspectie Leefomgeving en Transport
Weigert de luchtvaartmaatschappij te betalen of de compensatie in geld uit te keren (maar in een korting op de volgende vlucht of een waardecheque), klaag dan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. De Inspectie registreert klachten over luchtvaartmaatschappijen en als de klacht gegrond is kan ze de luchtvaartmaatschappij berispen. Let op: de inspectie gaat dus niet de compensatie voor jou verhalen.

Meer informatie over uw rechten bij vertraging van een vlucht vindt u op onze website.

 

NB: Wow Air is eind maart 2019 failliet verklaard.