Vertraging veerdienst

Vraag gesteld door Fatima12 op 20 december 2018

In aug 2018 heb ik 14 uur vertraging gehad net de veerdienst. Deze vertraging (7 uur) is gedeeltelijk 1 dag van te voren aangekondigd. Uiteindelijk is het totaal 14 uur geworden. De weeromstandigheden waren goed. Nu weigert Gnv ( Italiaanse veerdienst) de compensatie te vergoeden. Ik heb wel een verklaring van de kapitein gehad dat er vertraging was.
Wat kan hier aan doen?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft veertien uur vertraging opgelopen op uw overtocht met een ferry in Italië. De Italiaanse rederij weigert teruggave ticketprijs en betaling compensatie. U vraagt zich af hoe nu te handelen.

Rechten bij vertraging veerdienst
Indien de rederij zich niet met succes op overmacht kan beroepen, dan heeft u op grond van het Europees recht, bij een vertraging van meer dan 90 minuten recht op terugbetaling van de ticketprijs. Bij een overtocht van 4-8 uur hebben passagiers bij een vertraging van meer dan twee uur bovendien recht op een compensatie ter grootte van 25% van de ticketprijs bovenop terugbetaling ticketprijs.

ECC
Nu de Italiaanse rederij weigert haar verplichtingen jegens de reiziger na te komen, kunt u een beroep doen op hetEuropees Consumenten Centrum (ECC: voor grensoverschrijdende geschillen tussen een consument en een ondernemer).