Vertraging veerdienst
Vraag gesteld door Fatima12 op 20 december 2018
In aug 2018 heb ik 14 uur vertraging gehad net de veerdienst. Deze vertraging (7 uur) is gedeeltelijk 1 dag van te voren aangekondigd. Uiteindelijk is het totaal 14 uur geworden. De weeromstandigheden waren goed. Nu weigert Gnv ( Italiaanse veerdienst) de compensatie te vergoeden. Ik heb wel een verklaring van de kapitein gehad dat er vertraging was.
Wat kan hier aan doen?
Antwoord van Michiel
ANWB ExpertU heeft veertien uur vertraging opgelopen op uw overtocht met een ferry in Italië. De Italiaanse rederij weigert teruggave ticketprijs en betaling compensatie. U vraagt zich af hoe nu te handelen.
Rechten bij vertraging veerdienst
Indien de rederij zich niet met succes op overmacht kan beroepen, dan heeft u op grond van het Europees recht, bij een vertraging van meer dan 90 minuten recht op terugbetaling van de ticketprijs. Bij een overtocht van 4-8 uur hebben passagiers bij een vertraging van meer dan twee uur bovendien recht op een compensatie ter grootte van 25% van de ticketprijs bovenop terugbetaling ticketprijs.
ECC
Nu de Italiaanse rederij weigert haar verplichtingen jegens de reiziger na te komen, kunt u een beroep doen op hetEuropees Consumenten Centrum (ECC: voor grensoverschrijdende geschillen tussen een consument en een ondernemer).