Wat kan ik doen als de verkoper van mijn auto negatief reageerde op het voorstel om de koopovereenkomst te ontbinden?

Vraag gesteld door FloorAstra op 12 oktober 2016

Op 14-06-2016 heb ik een Opel Astra Station Wagon gekocht.
De auto vertoont de volgende gebreken:
Een slang van het koelsysteem springt los.
De auto start niet of slecht, hierbij slaat de auto af bij het wegrijden. Na een paar minuten wachten start de auto na lang aanhouden en blijft hij lopen.
Bij draaiende motor valt de koppeling niet altijd lekker in de achteruitversnelling.

De volgende zaken zijn reeds ondernomen om de gebreken te verhelpen:
De slang van het koelsysteem is vastgezet, nadat de auto niet meer wilde rijden op de dag dat ik de auto had opgehaald. Tevens zijn de waterpomp, brandstofpomp en een sensor m.b.t. de brandstof vervangen.
Op 24 juni 2016 heb ik de startmotor op eigen kosten laten vervangen bij mijn eigen garage in Apeldoorn.
De auto is hierna op 7 juli 2016 afgesleept door de ANWB naar mijn eigen garage n.a.v. zwarte rook onder auto en een slang van koelsysteem die was losgesprongen. Mijn garage heeft de EGR-klep schoongemaakt, maar het probleem was hiermee niet verholpen. Hierna is bij een motor revisie bedrijf gecontroleerd of de koppakking lek was, maar dit was niet het geval. Uiteindelijk heeft de Opel dealer in Apeldoorn een diagnose gesteld (met de nodige kosten): de brandstofdrukregelaar (onderdeel van de eerder door jullie vervangen brandstofpomp) was kapot.
De auto is op 12 juli 2016 teruggebracht naar de verkoper voor reparatie. Uiteindelijk is de auto naar een andere garage gebracht, hier is (voor zover ik weet) de startmotor vervangen en elektrische bedrading is omgeleid. De auto was pas op 10 september 2016 weer gerepareerd en ging weer terug naar de verkoper.
Bij de verkoper is nog gekeken naar de volgende punten:
Mogelijk doorgedraaide dop koelvloeistof, deze bleek gewoon goed te werken.
Afstandsbediening werkt niet goed, de batterij is vervangen
Bij draaiende motor valt de koppeling niet lekker in de achteruitversnelling, dit probleem werd niet herkent.
De auto is uiteindelijk op 19 september 2016 door mij weer opgehaald.

Ik heb bovenstaande in een brief verwerkt om naar de verkoper te sturen met de mogelijkheid om de auto voor een laatste keer te repareren, maar ben bang dat de verkoper hier niet positief op zal reageren.

Verder misschien goed om te weten:
2 weken voordat de auto gerepareerd was (na 3 maanden) heb ik richting de verkoper aangegeven dat hij binnen 1 week met een oplossing moest komen voor het repareren van mijn auto. Toen was de auto ineens binnen 2 weken gerepareerd.

P.s. deze auto heeft geen temperatuurmeter in het dashboard

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft op 14 juni 2016 een Opel Astra aangeschaft bij een autobedrijf. De auto bleek vele gekeken te hebben. Tot op heden is een aantal gebreken niet verholpen of wederom teruggekeerd. U heeft de verkoper recentelijk en ingebrekestelling gestuurd, waarin u de verkoper een laatste gelegenheid biedt tot herstel. U heeft zo uw twijfels over een goede afloop. U vraagt zich af hoe nu te handelen.
e
Hoewel voor mij onduidelijk is welke klachten er thans nog spelen, moet u nu eerst afwachten of de garagist gevolgen geeft aan uw ingebrekestelling.

Voorts zou ik graag van u willen vernemen;
heeft u bij uitblijven gewenste resultaat in uw brief aangegeven wat uw vervolgstap zal zijn?
Heeft u de auto bij Bovag garage gekocht?
(Bovag)garantie van toepassing?
Bouwjaar/kilometrage auto (stand bij aanschaf/huidige stand)?
koopprijs?