reparatiekosten verhalen

Vraag gesteld door Inspector Gadget op 02 augustus 2018

30 juni j.l. heb ik een tweedehandse auto gekocht uit 2008 met 80.000 op de teller. Ik heb deze twee uur rijden vanuit mijn woonplaats vandaan gekocht.

Voordat ik ben gaan kijken heb ik telefonisch geïnformeerd naar de staat van de auto. Verkoper X gaf aan dat er enkel een lampje (storing) in het display te zien was welke nog opgelost moest worden. Dit zou verholpen zijn voordat ik de auto zou komen bekijken.

Auto zag prima uit, geen melding in het display. Nu bleek echter dat de airco niet aanging en deze zou moeten worden bijgevuld. We hebben afgesproken dat de airco naar behoren zou zijn bij de daadwerkelijk koop. Zo gezegd zo gedaan, en zo blij als ik toen was, was ik dat twee dagen later niet meer...

Twee dagen na aankoop zag ik het lampje “check engine” branden in het display, waarop ik direct naar de dichtstbijzijnde garage ben gereden en zij de auto hebben uitgelezen. Zij hebben de storing (code: P0341) gereset in de hoop dat deze weg zou blijven. Echter nog geen dag later kwam de melding weer terug. Hierop is de nokkassensor vervangen in de hoop het probleem hiermee te verhelpen. Helaas bleek ook dit niet het geval te zijn.

Ik heb hier telefonisch contact over gehad met verkoper X, die wilde het euvel herstellen als ik met de auto naar hem toe zou komen. We zouden ieder de helft van de kosten betalen. Dit was echter geen optie gezien de ketting onderweg af kon breken/verschuiven en was genoodzaakt de auto ter plaatse bij een derde partij (zonder bon) te laten repareren.

Motorisch is de auto (zover ik nu kan overzien) in orde. Echter... moet de aircocompressor vervangen worden, deze functioneert niet naar behoren.

Kan ik verkoper X (door middel van een aangetekende brief) eisen om de gemaakte kosten te betalen. Ik heb geen bon van de reparatiekosten. Daarentegen kwam verkoper X ook niet met een realistische oplossing en heeft hij mij een niet degelijk product verkocht waarvan hij wist van het gebrek.

De verkoop volledig ontbinden is inmiddels geen optie meer, daar heb ik al te veel geld voor in de auto gestoken.

Bedankt voor het meedenken/reactie!

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft onlangs bij een autobedrijf een gebruikte auto (2008/ 80.000 km) gekocht. Twee dagen na aankoop bleek de auto behept met gebreken. Inmiddels heeft u de auto elders laten herstellen. U vraagt zich af of u deze reparatiekosten kan verhalen op de verkoper.


Wettelijke garantie
Indien de auto zonder garantie is geleverd, kunt u zich eventueel wel nog een beroep doen op de wettelijke garantie (art 7:17 BW). Er is sprake van non-conformiteit indien de auto niet voldoet aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst. Factoren die hierbij een rol spelen zijn onder meer: prijs, bouwjaar, kilometrage en informatie van verkoper.

Terug naar verkoper
Voor een beroep op conformiteit dient u de verkoper de gelegenheid te bieden het gebrek te verhelpen.

Ik begrijp dat van u dat er el contact is geweest met de verkoper, maar dat u uiteindelijk zonder de verkoper schriftelijk in gebreke te stellen, de auto zonder overleg door een derde heeft laten repareren.

Het gevolg hiervan is dat u nu uw rechten heeft verspeeld, waardoor de verkoper niet gehouden is u in e reparatiekosten tegemoet te komen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.