rechtpositie bij te langdurige reparatie nieuwe auto

Vraag gesteld door Tjerko op 14 januari 2016

Beste ANWB,

Op 23 september kreeg ik mijn nieuwe Ford Mondeo van de dealer geleverd. Een week later dan verwacht doordat er aan 1 zijde een kleurverschil zat, waardoor de auto opnieuw gespoten moest worden. Echter, dit niet de reden van mijn bericht.
Op 1 oktober wil de auto niet meer starten. Ook de ANWB-wegenwacht kan niet helpen en ik word gesleept. Ik krijg een vervangende auto.
Een week later krijg ik de melding dat de kabelboom beschadigd is. Sterker, deze is al een keer met tape gerepareerd. Dit maakt dat ze het niet nog een keer mogen repareren en dus dat er een nieuwe besteld moet worden. Dit traject kost volgens opgave van de dealer ca 6-8 weken.
Inmiddels wacht ik 12 weken! In contact met Ford NL wordt mij gemeld dat er nog steeds geen leverdatum bekend is.
Van het begin af aan is mij verteld dat een kabelboom volledig custom-made geproduceerd moet worden en dat deze dus "niet op de plank ligt". Ook kan hij niet uit het productieproces worden gehaald.

Wat is mijn rechtspositie, kan ik het koopcontract alsnog ontbinden. Kan ik een nieuwe auto 'eisen'?

Ik hoop van u te horen.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Op 23 september 2015 heeft een nieuwe Ford Mondeo geleverd gekregen. Naast het kleurverschil bleek er tevens een gebrek aan de kabelboom. Inmiddels staat de auto ruim 12 weken bij de delaer en is nog altijd het probleem niet verholpen. U vraagt zich af wat uw rechten zijn in casu.

Het moge duidelijk zijn dat de auto geheel niet voldoet aan de redelijke verwachting die u van deze mocht hebben op grond van de overeenkomst, oftwel: er is sprake van non-conformiteit ex art 7:17 BW e.v.

Nu de auto niet voldoet kunt u op grond van art 7:21 BW het volgende eisen:

  • Herstel
  • Vervanging

Op grond van art 7:21 lid 3 BW dient de dealer herstel van de kabelboom binnen een redelijke termijn en zonder overlast voor u als koper uit te voeren. Nu na 12 weken herstel nog altijd niet heeft plaatsgevonden, kunt u met recht aanspraak maken op levering van een geheel nieuwe auto.

Indien u in het bezit bent van een rechtsbijstandverzkering, schakel deze terstond in.

Voor meer informatie over klachten na aankoop, verwijs ik u graag naar onze webpagina:'Klachten na aankoop'.