Peugeot 407 gekocht en na 2,5 week bleek mijn Nokkenasketting gebroken.

Vraag gesteld door Indra de Zeeuw op 20 augustus 2015

Beste,

Op 4 juli jl. heb ik een Peugeot 407SW 2.0 diesel gekocht.
Na 2,5 week stond ik stil met mijn auto. Jullie collega vermoede dat de distributieriem uit tijd was. Vervolgens heb ik contact opgenomen met de occasion dealer waar ik hem gekocht had en hun vertelde mij dat ze niks aan het probleem gingen doen omdat ik blijkbaar de auto zonder garantie gekocht had.

Na het een en ander aan uitzoekwerk kwam ik erachter dat ik als consument een wettelijke garantie heb van 6 maanden.

Doormiddel van 2 brieven heb ik de dealer in gebreken gesteld en gezegd dat zij het probleem kosteloos moesten oplossen voor mij. Ik mag immers niet verwachten dat ik maar 2,5 week met een auto kan rijden terwijl mij verzekerd is dat de auto in perfect onderhouden staat is. Ik kreeg zelfs nog een kopie van een blanco keuringsrapport mee.

Uiteindelijk heb ik de occasion dealer zover gekregen dat zij de auto lieten nakijken. Hieruit bleek dat de nokkenasketting is gebroken met als gevolg een schade post van tenminste €1500 ex. BTW.

De occasion dealer is niet bereid om het totale bedrag te betalen alleen een klein deel hiervan.

Sta ik in mijn recht om te blijven eisen dat hun dit probleem kosteloos moeten oplossen? En wat is nu slim om te doen?

Met vriendelijke groet,
Indra de Zeeuw

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een tweedehands Peugeot 407 gekocht bij een occasion dealer. De nokkenasketting van uw auto is gebroken na 2,5 week. 

De dealer geeft aan dat er geen garantie van toepassing is. Indien dit een BOVAG dealer betreft, dient dit uitdrukkelijk overeengekomen te zijn in de koopovereenkomst. Daarnaast geeft u zelf al aan dat u een beroep kunt doen op non-conformiteit. De zogenoemde 'wettelijke garantie'. U kunt hier een beroep op doen wanneer de auto niet de eigenschappen bezit die u ervan mag verwachten. Gedurende de eerste zes maanden ligt de bewijslast bij de verkoper. Bij non-conformiteit komen de kosten voor reparatie voor rekening van de verkoper. 

Op onze website vindt u een stappenplan dat u verder kunt gebruiken. Indien de dealer niet BOVAG aangesloten is, dient u een juridische procedure te starten. U kunt ook de garage per aangetekende brief laten weten dat u indien zij niet meewerken, de reparatie van laat uitvoeren door een andere garage en de kosten hiervan op de verkoper zal verhalen. 

Graag hoor ik van u over eventuele ontwikkelingen.