2 herinneringen (nooit eerder post) voor 2 overtredingen. Foutieve tenaamstelling. sept 2016 uit Padua Italie Wat te doen? mvg Peter

Vraag gesteld door peterwij op 16 januari 2018

Als kado voor mijn ernstig zieke moeder (88) ben ik in sept 2016 naar Italie geweest. Bij thuiskomst werden bedragen van mijn creditcard afgeschreven voor vermeende verkeersovertredingen. Volgens de ING bank ging het hier om fraude en de bedragen zijn aan mij teruggestort en ik kreeg een nieuwe creditcard. Nu meer dan 1 jaar later komt er post uit Padua met 2 herinneringen voor 2 verkeersovertredingen waar ik niet eerder iets van heb gehoord. De tenaamstelling van de brieven komen niet exact overeen met de personalia in mijn paspoort. Wat te doen? Met vriendelijke groeten, Peter Wijnen

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een tweetal brieven ontvangen uit Italië. Het zou gaan om overtredingen. U vraagt zich af of deze echt zijn.

U geeft aan dat er eerder bedragen van uw creditcard zijn afgetrokken. Dat is bij boetes nooit het geval. Reed u in een gehuurde auto, dan kan het wel zijn dat er bedragen worden afgeschreven. Dat zouden dan bedragen kunnen zijn die door de verhuurmaatschappij worden afgeschreven voor het doorgeven van uw gegevens aan de autoriteiten in Italië. Deze bedragen zijn veelal rond de 45 euro per overtreding. Boetes worden nooit automatisch afgeschreven.

Het feit dat uw personalia niet volledig juist zijn maakt niet direct dat u niet hoeft te betalen. Wel kan ik mij uw twijfel voorstellen.

Veelal worden buitenlandse boetes in het Nederlands of Engels vertaald. Alleen officiële instanties kunnen kentekengegevens opvragen in een ander land. Twijfelt u toch nog over de echtheid let dan op of de volgende punten op de bekeuring staan:

  • naam en adres van de kentekenhouder/bestuurder
  • welke verkeersregel u hebt overtreden (met wetsartikel)
  • het boetebedrag en of je administratie- procedurekosten moet betalen
  • hoe u kunt betalen
  • wat de gevolgen zijn van niet betalen
  • welke beroepsmogelijkheden er zijn
  • de gegevens van de instantie die de boete heeft opgelegd (vaak met vermelding website)
  • naam van degene die de zaak behandelt.

De bekeuring wordt per post naar het huisadres gestuurd, nooit per email. Twijfelt u toch nog, bel dan met de instantie die de boete heeft opgelegd. Vaak kunt u ook op de website van die instantie een en ander controleren.

Voor informatie over boetes uit het buitenland verwijs ik u graag naar onze website.



***

Reactie van peterwij:

Beste Mensen,
Kunnen wij er ons op beroepen dat (als het echt niet anders kan) we alleen betalen als de boete door het CJIB wordt geind?
Dit ik heb ik uit reactie van andere leden opgemaakt.
Hierbij verwijs ik naar mijn vragen van 3-7-2018 en 4-7-2018 over hetzelfde probleem dat nu al bijna 2 jaar duurt.
In afwachting van uw reactie,
Het is erg belangrijk voor ons omdat het NIB stelt dat we nu weer binnen 5 dagen moeten betalen.
met vriendelijke groet,
Peter en Oma Wijnen