Vluchtvertraging sharecodevlucht + aansluitende vlucht gemist, bij wie claimen en hoeveel?

Vraag gesteld door sharecode op 09 augustus 2018

31-7 op 1-8 hadden wij een sharecode vlucht van Lufthansa, uitgevoerd door South African Airways, vanuit Johannesburg naar Frankfurt, met een aansluitende vlucht naar Frankfurt door Lufthansa.
De vlucht naar Johannesburg had ruim 3 uur vertraging, waardoor wij de aansluitende vlucht naar Amsterdam misten en werden omgeboekt op een latere vlucht naar Amsterdam. Totale vertraging was uiteindelijk 3:35 uur. Hierover heb ik 2 vragen:
1 bij wie claimen wij de kosten en vergoeding voor vertraging? Ik zou zeggen Lufthansa maar die verwezen bij mondelinge navraag op de luchthaven naar South African.
2 waar hebben we recht op? Valt dit onder meer dan 3500 km en 3-4 uur vertraging, zijnde 300 euro p.p.?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord!

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

Uw vraag is in behandeling genomen. Ik kom er spoedig op terug.



***

Reactie van sharecode:

NB de tweede keer 'Frankfurt' in de vraagstelling moet natuurlijk 'Amsterdam' zijn



***

Reactie van Lisette Schreuder:

U hebt een vlucht geboekt bij Lufthansa van Johannesburg via Frankfurt naar Amsterdam. De vlucht Johannesburg – Frankfurt is uitgevoerd door South African Airways. De vlucht is met ruim 3 uur vertraging vertrokken, waardoor u de aansluitende vlucht naar Amsterdam miste. U bent overgeboekt naar een andere vlucht en uiteindelijk kwam u met 3.35 uur vertraging in Amsterdam aan. U vraagt bij wie u vergoeding kunt claimen en hoeveel.

Van wie vergoeding?
In principe kunt u niet bij Lufthansa terecht voor een vergoeding (compensatie) op grond van de Europese regelgeving met betrekking tot passagiersrecht in de luchtvaart. Om de compensatie van Lufthansa te claimen, moet Lufthansa de vlucht Johannesburg – Frankfurt hebben uitgevoerd en niet South African Airways.
Op grond van de Europese regelgeving kan Lufthansa namelijk niet worden aangemerkt als de luchtvaartmaatschappij die de vlucht daadwerkelijk heeft uitgevoerd. Dit was South African Airways, ook al was dit onder codesharing.

U zou dus alleen van South African Airways vergoeding kunnen claimen. Of in Zuid-Afrika vergelijkbare wetgeving bestaat als de Europese regelgeving passagiersrechten, is bij ons niet bekend. Eventuele extra kosten die u hebt gemaakt, kunt mogelijk claimen op de reisverzekering als u die heeft af gesloten.

Misschien zijn er in uw geval andere omstandigheden, waardoor u mogelijk toch de compensatie kunt claimen. Er zijn diverse claimorganisaties die op basis van ‘no cure, no pay’ bijstand kunnen verlenen.

Hoogte vergoeding
Wanneer Lufthansa de uitvoerende luchtvaartmaatschappij was geweest, zou u recht hebben op een vergoeding van € 300 per persoon, nu uw vlucht meer dan 3 uur en minder dan 4 uur later op de eindbestemming (Amsterdam) is aangekomen.

Informatie over uw rechten als luchtvaartpassagier kunt u lezen op onze website.