Schade na reparatie in buitenland

Vraag gesteld door Dennis Hendriks op 28 maart 2018

Begin maart hebben wij met pech gestaan in Duitsland. Via de ANWB zijn wij door ADAC van de snelweg afgehaald en afgezet bij een Renault Garage in Leonberg. De koppeling had het begeven en deze is vervangen. Ik moest daar het lieve sommetje van € 1630,00 voor afrekenen, terwijl mijn Bovag Garaga daar in Nederland maximaal € 1.000,00 voor zou rekenen. Na twee dagen terug in Nederland ontstond een zoemtoom. Na inspectie bleek dat de Turbo van mijn Renault Megane 1.9. DCI kapot was. De schoepen in de turbo zijn dusdanig verbogen dat er iets in de slang tussen luchtfilter en turbo moet hebben gezeten. Mijn Bovag Garage, Garage Oud Rijswijk uit Rijswijk heeft dit geconstateerd en verklaart dat dit niet anders kan zijn gebeurd dan tijdens de vorige reparatie, in Leonberg. De garage in LEonberg houdt alle schuld af, ik heb per mail en telefoon met hen contact gehad. De schade aan de turbo, inclusief het volledig reiningen van het gehele systeem bedraagt € 1.698,00. Kan de ANWB mij helpen om mijn schade bij Renault Leonberg neer te leggen? ik heb verklaringen van de schade van zowel mijn garage als de specialist die naar de schade heeft gekeken. zij verklaren beide dat er iets in de luchtslang moet hebben gezeten dat tijdens de reparatie in de slang moet achtergebleven zijn.
Vriendelijke groeten

Dennis Hendriks

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Bij een reparatie aan de koppeling in Duitsland heeft de monteur hoogstwaarschlijk een fout begaan, waardoor schade is ontstaan aan de turbo van uw Renault. De dealer in Duitsland ontkent verantwoordelijk te zijn voor de schade. U vraagt zich af hoe nu te handelen.

Rechtsbijstand
Nu de dealeer in Duitsland niet thuis geeft, raad ik u aan uw rechtsbijstand in te schakelen (rechtsbijstand. Beschikt u over Wegenwacht Europa Service Compleet? Dan kunt u bij de ANWB een beroep doen op rechtsbijstand.

Europees Consumenten Centrum (ECC)
Mocht u onverhoopt niet over rechtsbijstand beschikken? Nu het een grensoverschrijdend geschil betreft met een ondernemer, kunt u de zaak ter beoordeling voorleggen aan het ECC (voor grensoverschrijdende geschillen). Deze service is gratis.

Meer informatie over klachten na reparatie buitenland vindt u op onze website.