Software bug bij verlopen garantie

Vraag gesteld door Hanzzzz op 17 oktober 2017

Mijn Opel Ampera wilde niet meer opladen. Garage heeft het probleem gevonden namelijk een bug in de software. Software is geupdate en het probleem is nu verholpen volgens de garage.
Nu heb ik geen garantie meer op de auto maar het is wel een defect wat er dus al in zat bij de aankoop van de auto. Heb ik recht op gratis reparatie?

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een Opel Ampera die niet meer opgeladen kon worden. De garage constateert dat het gaat om een bug in de software. Dat is verholpen. U hebt geen garantie meer op de auto en vraagt zich af of de reparatie van de bug gratis moet zijn aangezien de bug in de software bij aankoop al aanwezig was.

Wettelijke garantie
Dat u geen garantie meer hebt op de auto is in dit geval geen onderwerp van gesprek. Een auto moet namelijk, ook zonder garantie, deugdelijk zijn. Wanneer na levering blijkt dat het product ondeugdelijk is - oftewel niet voldoet aan de redelijke verwachting die u hiervan op grond van de overeenkomst mocht hebben - dient u verhaal te halen bij de verkoper. De verkoper dient het gebrek op zijn kosten te verhelpen (art 7:17 BW juncto art 7:21 BW). U hoeft dus niet te betalen voor het oplossen van de bug.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.