(Medische) Helikoptervlucht factuur niet ontvangen

Vraag gesteld door Helicoptervlucht betaling op 31 augustus 2017

Hallo Allen,

In januari 2017 ben ik tijdens skiën gevallen en is mijn schouder uit de kom gegaan. Hierop is door de piste hulpverleners een helikopter ingeschakeld en ben ik opgehaald met de helikopter (ben wel verzekerd gelukkig).

Nu krijg ik maanden later een factuur met de kosten van de helikopter ruim € 3.300,- exclusief € 600,- 'incassokosten'. Ik verbaas me dat de brief uberhaupt is aangekomen want ze hebben een verkeerde adressering gebruikt wat zeker niet mijn naam en adres betreft. Ik heb nooit eerder een factuur ontvangen en ben nooit gebeld of iets in die zin.

Ik ben er mee eens dat de helikoptervlucht betaald dient te worden en ga de factuur dan ook naar mijn verzekering sturen. Echter ben ik het totaal niet eens met de incassokosten omdat ik mijn van geen kwaad bewust ben. Iemand ervaring en/of advies mee over hoe te handelen?

Gr. Matthew

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In januari 2017 bent u met een helikopter van de piste gehaald. Bij een ski ongeval bleek uw schouder uit de kom geschoten. Onlangs ontving u hierover een factuur inclusief incassokosten. U vraagt zich af of u de incassokosten wel verschuldigd bent, daar u niet eerder een factuur voor deze medische dienstverlening had ontvangen.

Verschuldigdheid incassokosten
Eerst nadat u de (oorspronkelijke) factuur onbetaald heeft gelaten, en u evenmin gehoor heeft gegeven aan de aanmaning, mogen er incassokosten in rekening worden gebracht.

Nu u aangeeft dat u niet eerder een factuur of aanmaning heeft ontvangen, maakt dat de berekende incassokosten ongegrond zijn. Oftewel; u bent de berekende incassokosten niet verschuldigd.

Adviseer u het incassobureau (schriftelijk) te berichten dat u de incassokosten betwist, en wel om de bovengenoemde gronden.