Auto gereserveerd en betaald via Auto Europe en af te halen op de luchthaven van Corfu.

Vraag gesteld door row op 01 oktober 2016

Op de reservering staat standaard ingevuld 10,00 uur. Die tijd heb ik laten staan en geen vluchtnummer ingevuld.
Om ca. half twaalf wilde ik de auto ophalen bij de balie van het verhuurbedrijf en daarbij bleek dat er geen auto beschikbaar was omdat ik te laat zou zijn.
Auto was dus al vergeven. Sta je dan. Bij een auto-rent office buiten de luchthaven wel een auto kunnen regelen maar uiteraard de hoofdprijs moeten betalen. Bij Auto Europe moesten we betalen € 140 en bij het andere verhuurbedrijf € 280. Dag later gemaild met Auto Europe en de situatie uitgelegd. Geld krijgen we niet terug. Kan dit zomaar? Dus in totaal € 420 moeten betalen voor 1 week autohuur. Oorzaak; te laat bij de balie aangekomen. Is het nu echt zo belangrijk dat je de juiste tijd en het vluchtnummer opgeeft? Volgens mij kan je een auto ook ophalen op de luchthaven zonder dat je met een vliegtuig aankomt. Volgens het 2e verhuurbedrijf kwam dit vaker voor op Corfu.

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een huurauto gereserveerd voor een bepaald tijdstip, maar toen u de auto anderhalf uur later dan gepland kwam ophalen, bleek deze niet meer beschikbaar te zijn.

In de algemene voorwaarden van Auto Europe is hierover het volgende bepaald:

'De klant stelt bij het boeken van de huurauto vast waar en wanneer de auto zal worden opgehaald. Indien het een boeking op een luchthavenlocatie betreft dienen Auto Europe en het autoverhuurbedrijf het vluchtnummer van de klant te weten.

Dit om ervoor te zorgen dat de huurauto ook beschikbaar is in het geval van een vertraging van de vlucht. Wanneer het een boeking op een stadslocatie betreft hoeven klanten slechts het exacte tijdstip van ophalen door te geven.

Doorgaans zullen autoverhuurbedrijven de huurauto voor de klant ongeveer dertig tot zestig minuten langer beschikbaar houden, zolang dit binnen de openingstijden valt. Het ophalen van de huurauto buiten de openingstijden moet worden aangevraagd. Hier wordt een extra toeslag voor in rekening gebracht.'

Het is echter de vraag of een dergelijke bepaling niet onredelijk bezwarend te noemen is. U heeft tenslotte al betaald voor de auto. Een mogelijkheid is contact op te nemen met het Europees Consumenten Centrum (ECC). Daarnaast geldt dat in het geval dat de auto is doorverhuurd u het betaalde bedrag terug kunt vorderen, omdat de verhuurder dan ten onrechte twee keer de huursom heeft ontvangen.