Waterpomp niet vervangen. Nu motors schade

Vraag gesteld door David84 op 27 maart 2018

Ik heb een vraag mbt mijn Renault master uit 2008 met 172.000km op de teller met kenteken Kg-572-z voorheen 38-vpd-7. In de vakantie zijn de verstuivers van onze camper gaan lekken. Hierna hebben we de auto naar de garage in nl laten slepen. Na heel veel moeite hebben ze de verstuivers eruit gekregen.
Echter maakte de motor toen ineens geluid en blijkt ineens een cilinder en zuiger kapot. Er is vervolgens door de garage een revisie motor ingezet.
Echter nu 2 maanden later. Is de motor weer kapot. Waterpomp was niet vervangen en heeft het begeven. Blijkbaar geeft de temperatuursensor niks aan als het niveau van de koelvloeistof te laag is en zo is de motor dus te warm geworden waardoor ik weer stil stond. Mijn vertrouwen in huidige garage ben ik een beetje kwijt. Gad de garage de waterpomp niet standaard moeten vervangen en anders mij de vraag moeten stellen of ze er een nieuwe waterpomp in moesten zetten? Aangezien de waterpomp blijkbaar al jaren oud was. Wat is de onderhouds interval van een waterpomp van de Renault master?
Met vriendelijke groet,

David Verdonk

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Twee maanden na plaatsing van een revisiemotor (wellicht een ruilmotor?) is de revisiemotor wederom defect. Oorzaak een kapotte waterpomp. U vraagt zich af of de waterpomp niet preventief vervangen had moeten worden door de garagist.

Waterpomp
Een waterpomp wordt doorgaans (preventief) vervangen bij plaatsing van een nieuwe distributieriem.

BOVAG-garantie
wanneer de motor door een BOVAG-garagist vervangen is, dan heeft u recht op 3 maanden garantie op de uitgevoerde reparatie.

Wettelijke garantie
Tevens kunt u zich op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW) beroepen. Op grond van de koopovereenkomst had u redelijkerwijs een dergelijk gebrek niet binnen een zo kort tijdsbestek hoeven te verwachten.

Voor een beroep op conformiteit dient u de garagist de gelegenheid te bieden om het gebrek te herstellen.

Op grond van art 7:21 lis 2 BW blijven de herstelkosten aan de zijde van de garagist.

Geschillencommissie
Wannneer de garagist BOVAG-lid is, kunt u bij een geschil, deze ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na reparatie of onderhoud vindt u op onze website.