Seizoensplek niet op tijd gereed om gebruik van te maken, wat kunnen wij daaraan doen?

Vraag gesteld door Johan19 op 23 maart 2016

Afgelopen weekend hebben we bericht van de camping ontvangen dat wij de caravan nog niet kunnen plaatsen op onze seizoenplek.
De werkzaamheden kunnen nog wel een aantal weken in beslagnemen, dit werd ons door de camping medegedeeld.
Ze bieden ons wel een andere plek aan, maar dat betekent dat we binnen 4 weken tijd de caravan / voortent 2 x moeten opzetten en dus ook 1 x moeten afbreken. Om heel eerlijk te zijn vinden we dit niet de juiste oplossing, wel de gemakkelijkste van de kant van de camping.
Zij geven als excuus aan dat ze niet aan de werkzaamheden zijn toegekomen door de natte herfst 2015 / winter 2016, waardoor ze de "verbeteringsprojecten" niet op tijd konden realiseren.
Dit lijkt me eerlijk gezegd een slecht excuus ... een betere planning had tot betere resultaten geleid. Wat zijn onze rechten hierin?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een seizoensplaats gereserveerd. Nu blijkt dat u deze plaats als gevolg van werkzaamheden niet op tijd kunt gebruiken.

Het uitgangspunt is dat de camping zijn deel van de overeenkomst niet nakomt. U kunt immers niet op de afgesproken tijd gebruik maken van de gehuurde plaats. De camping zal u een oplossing moeten bieden.

In dit geval kunt u terecht op een andere plaats. U zult dan wel een keer moeten verhuizen. Als de aangeboden plaats vergelijkbaar is met de plaats die u had gehuurd is dit op zich een redelijke oplossing. De camping zou u voor de dag dat u extra moet verhuizen een redelijke tegemoetkoming kunnen bieden.

Een alternatief zou ook kunnen zijn dat u alsnog de door u gereserveerde plaats gebruikt op het moment dat deze weer bruikbaar is. De huurperiode gaat dan later in. In dat geval zal de huurprijs wel moeten worden aangepast. U gebruikt de plaats immers een bepaalde periode niet.

Ziet het er naar uit dat de werkzaamheden erg lang gaan duren en u heeft echt deze specifieke plaats gehuurd dan kan het zelfs mogelijk zijn om de overeenkomst te ontbinden. Een eventuele aanbetaling zal aan u terugbetaald moeten worden.

Is de camping aangesloten bij de Recron en komt u er niet uit met de campingbeheerder, dan heeft u de mogelijkheid om deze zaak voor te leggen aan de Geschillencommissie Recreatie.

Meer informatie over seizoensplaatsen vindt u op onze website.