Er is een verschil van mening ontstaan met het bedrijf die mij een camper heeft verkocht. Hoe kan ik dit aanpakken?

Vraag gesteld door Cleopatra op 25 mei 2016

Vorig jaar juni heb ik een camper gekocht. Met deze camper heb ik een paar duizend kilometer gereden. Vervolgens eind oktober is de camper in de stalling gezet. Tijdens het naar de stalling rijden heb ik een klapband gekregen. Reservewiel eronder en de camper in de stalling gezet. Lekke band in de garage. In april de band naar de garage, anders hadden we geen reserveband als we de camper uit de stalling gingen halen. Bij de garage bleek dat de kapotte band van 2004 was, met enorme droogte scheuren. Volgens mijn garage had deze band nooit goedgekeurd mogen worden. Daarna maar eens bij de camper gaan kijken. Wat blijkt alle banden dezelfde leeftijd en in zeer slechte staat. De verkoper van de camper op de hoogte gebracht. Over mijn klacht zou er contact opgenomen worden. Intussen de camper van de stalling naar de garage laten brengen met een autoambulance. Ik durfde er geen kilometer meer in te rijden. Een poosje gewacht nog tot ik wat zou horen van verkoper. Kreeg geen reactie. Vervolgens een mail gestuurd met daarin nogmaals mijn verhaal en nog een aantal dingen die bij de keuring naar voren zijn gekomen. Ook die punten waren vorig jaar al afkeur.
De verkoper reageert met een verhaal over nieuwe banden die ook wel eens stuk gaan. Ja dat klopt, dan kan je verhaal halen bij de leverancier van de banden. Verder refereert de verkoper aan mijn ingeruilde oude camper, dat daar ook dingen mee hadden kunnen zijn. De oude camper was inruil een paar duizend euro, de camper waar ik het nu over heb 25.000 euro. Voor dat bedrag mag ik toch aannemen dat er goede banden onderzitten. Mijn vraag is nu eigenlijk hoe pak ik dit aan? Naar mijn mening heb ik zeer onveilig rondgereden. Het keuringsstation heeft in deze grote fouten gemaakt, denk ik. Maar ook de verkoper gaat nu mis door zo laconiek te reageren op mijn klacht.
Mvrgr Cleo

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een jaar geleden een camper gekocht en deze is per eind oktober in de stalling gezet. U heeft een klapband gekregen en na onderzoek bleek dat er enorme droogte scheuren in de band zaten. De andere banden bleken ook oud en in slechte staat. De verkoper wijst uw klacht af.

Het betreft een camper die u heeft gekocht voor € 25.000. Als u een tweedehands auto of camper koopt, dan heeft u als koper ook een vergaande onderzoeksplicht. U mag wel verwachten dat de banden geschikt zijn om veilig mee te rijden. Kennelijk zijn ze wel de keuring doorgekomen. Droogtescheuren in banden betekent niet per definitie dat ze worden afgekeurd bij de APK; dit is alleen als de koordlagen zichtbaar zijn.

Het lastige in deze is het tijdsverloop en de bewijslast. U moet kunnen aantonen dat de banden bij aankoop al in dermate slechte staat waren, dat u er niet mee kon rijden. Dat wordt lastig, gezien de keuring en de tijd die inmiddels verstreken is. U kunt het natuurlijk wel proberen. Ik weet niet of de garage BOVAG aangesloten is, maar anders zou u het geschil nog voor kunnen leggen aan de Geschillencommissie.

Meer lezen over klachten na aankoop.