Diesel & wegenbelasting

Vraag gesteld door ervee op 21 augustus 2017

Ik heb een Diesel zonder roetfilter. Als ik een roetfilter laat plaatsen, zou ik qua uitstoot in een lagere wegenbelastingcategorie horen. Kun je de belastingcategorie laten wijzigen? Zo ja, hoe?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of een roetfilter effect heeft op de MRB.

Het plaatsen van een roetfilter levert geen fiscaal voordeel op. De MRB blijft gewoon op basis van brandstofsoort en gewicht hetzelfde.

Ook wanneer voor de “vervuilende” dieselpersonen- en bestelvoertuigen de overheid vanaf 2019 een toeslag in de MRB wil doorvoeren, zal een achteraf gemonteerd filter niet helpen.



***

Reactie van Onno B.:

In reactie op het nieuwsbrief onderwerp "8 prangende dieselvragen" dd 14/4/2018 heb ik de volgende vraag gesteld:
""Ik zie diverse berichten:
"de MRB gaat omhoog voor diesels zonder roetfilter";
"de MRB gaat omhoog voor diesels zonder af-fabriek roetfilter";
"de MRB gaat omhoog voor diesels van voor 2006".
Ook de ANWB is hier niet duidelijk in.
Wat als je - zoals ik - een diesel hebt uit 2003 met een door de fabriek geleverd, en door de overheid gesubsidieerd retrofit roetfilter en die daardoor een Duitse groene milieusticker heeft?""
Helaas komt hier van de ANWB geen enkele reactie op. Ik vraag me dus wel af wat het nut is van reageren op de nieuwsbrief. Maar dat terzijde.
Dan de vraag zelf: Het lijkt mij dat mijn diesel uit 2003 met officieel door Volvo achteraf gemonteerd en door de overheid gesubsidieerd roetfilter wellicht beter scoort dan sommige andere voertuigen van na 2006. Het gaat om m.i. terechte bestrijding van vervuiling door fijnstof. Dan lijkt mij simpel vasthouden aan een leeftijdsgrens onterecht en onredelijk en dit jaagt mensen onnodig op kosten.
Wat is het standpunt van de ANWB hierin? En moet de ANWB niet opkomen voor de belangen van haar leden?