Navigatie software bij levering nieuwe auto al verouderd

Vraag gesteld door R Schultz op 03 maart 2017

Heb in 2015 een nieuwe opel Zafira gekocht bij het motorhuis nu ben ik erachter gekomen dat de software en kaarten van 2012 zijn. Opel Nederland weigert hier wat aan te doen. Kan Opel Nederland hier aansprakelijk voor worden gesteld of moet ik hiervoor bij de verkoper zijn.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht waarvan nu blijkt dat de navigatiekaarten dateren van 2012. U heeft de auto gekocht in 2015.

De vraag is in eerste instantie of de betreffende kaarten op het moment van koop de meest recente kaarten waren. In dat geval zijn u de meest recente kaarten bij de koop geleverd.

Waren er ten tijde van de koop nieuwe kaarten voorhanden dan is van belang of hierover bij de koop is gesproken. Het is aan u om aan te tonen dat u mocht verwachten dat u de laatste update zou krijgen bij het navigatiesysteem. Is dat het geval dan zou de verkoper u alsnog de latere versie moeten verstrekken.

Uw aanspreekpunt is in dit geval de verkoper aangezien hij de auto heeft geleverd. Opel Nederland kunt u hiervoor niet aanspreken.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.



***

Reactie van Monique Kruse:

Goedemiddag R. Schultz,

Ter info laat ik u weten dat vanavond (1 augustus) op RTL nieuws (18.00 of 19.30 uur) de problematiek van het updaten van navigatiesystemen wordt behandeld. Zeker interessant voor u om even te kijken.