Motorproblemen na reparatie

Vraag gesteld door Onnop op 07 juli 2018

Maart 2016 is de ditributie ketting van mijn Ford s-max tijdens rijden kapot gegaan. Veel motors schade en een rekening van meer dan 2000 euro.
Op dit moment heb ik weer problemen met de ditributieketting en moeten de destijds vervangen tandwielen weer vervangen worden. De auto heeft in die tussentijd 60000 km gereden. Is altijd bij Ford in onderhoud geweest.
Na signaal op het dashboard ben ik naar de garage gegaan. Deze kunnen de reparatie volgende week dinsdag uitvoeren. Kosten ca. 1300 euro. Ik ben op doorreis naar Frankrijk.
Wat is mijn positie naar de garage die de reparatie uitgevoerd heeft?

Antwoord van Henny

ANWB Expert

In maart 2016 is de distributieketting van uw Ford S-max kapot gegaan en heeft de motor veel schade opgelopen. Op dit moment heeft u na 60000 km opnieuw problemen met de distributieketting en moeten de tandwielen, die destijds werden vervangen,weer vervangen worden.U wilt weten wat uw positie is naar de garage die de reparatie in 2016 heeft uitgevoerd.

U bent op doorreis naar Frankrijk.Het is mij niet helemaal duidelijk of u met de Ford s-max onderweg bent en waar de auto op dit moment staat. Ik ga er bij mijn antwoord van uit dat u op dit moment nog in Nederland bent.

Is dit niet het geval dan kunt u contact opnemen met de Alarmcentrale. Ook kunt u nagaan of u recht heeft op vervangend vervoer op basis van uw reisverzekering.

In ieder geval moet u voordat er iets aan de auto gebeurt contact opnemen met de garage die de reparatie destijds heeft uitgevoerd en deze in de gelegenheid stellen om het probleem te verhelpen.

Conformiteit

U mag namelijk van een distributieketting verwachten dat deze een autoleven lang meegaat.Het lijkt erop dat de oorzaak van de kapotte distributieketting in maart 2016 niet is onderzocht. Mocht een distributieketting - bij normaal gebruik en regulier onderhouden – te vroeg kapot gaan dan kunt u zich als consument op de wettelijke garantie (conformiteit) beroepen. Voor een beroep op conformiteit moet u terug naar de reparateur en moet u hem de gelegenheid geven om het gebrek te herstellen.

Meer informatie over het stappenplan na reparatie vindt u op onze website.