Mazda CX5 garantie navigatie systeem

Vraag gesteld door Mazda CX5 op 25 januari 2016

In mij mei 2015 nieuw gekochte Mazda CX 5 Bose uitvoering. Prima auto maar ik heb vanaf het begin problemen met de navigatie, Navteq. Regelmatig start het systeem te langzaam op en heb ik pas contact, na enkele minuten zeg 4 km maar soms ook 12 of 30! km rijden. Ook raakt het systeem regelmatig "satelliet contact" of contact met de kaart kwijt en "rijdt" bijvoorbeeld in een meer een km verderop of ver naast de route. (Daarnaast heeft Navteq nog wat ongewenste navigatie perikelen en zijn de kaarten verouderd), maar daar gaat hier in eerste instantie niet over.

Na veel aandringen is de software vernieuwd, zonder succes, maar daar blijft het bij. De importeur geeft blijkbaar geen ondersteuning aan de dealer en is zelf onbereikbaar. De dealer heeft vele berichtjes fotootjes van situatie van mij gekregen maar lijkt niet in staat te zijn om iets te doen. Een probleem is dat soms gaat een paar dagen goed, soms niet.

Wat te doen? De dealer is vriendelijk, zegt geen oplossing van Mazda te krijgen en lijkt weinig zelf te kunnen doen. Ik heb voorgesteld dat ze mij dan maar het geld terug van de meerprijs a 700€ of om me een los vergelijkbaar systeem (naar dan TomTom) te geven als back-up

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft in mei 2015 een nieuwe Mazda CX 5 gekocht, maar sinds de aankoop werkt het navigatiesysteem niet naar behoren. Een software-update heeft het probleem ook niet verholpen. Voor het systeem is een meerprijs gerekend van € 700.

Bij de koop van een nieuwe auto mag u verwachten dat het navigatiesysteem - ook gezien de meerprijs - goed functioneert. Daarnaast mag u ook verwachten dat de meest actuele update wordt geleverd.

Conformiteit

Als een beroep op de van toepassing zijnde garantie wordt afgewezen, dan kunt u ook een beroep doen op een soort wettelijke garantie. Dit wordt ook wel non-conformiteit genoemd en houdt in dat de auto moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u ervan op grond van de overeenkomst mag hebben. Zoals ik al aangaf, mag u verwachten dat het navigatiesysteem goed functioneert.

Vervanging

U moet volgens de wet in eerste instantie altijd de verkoper de gelegenheid geven een gebrek te herstellen. De importeur is namelijk geen partij in deze, omdat u de koopovereenkomst sloot met de verkoper. Is herstel niet mogelijk, dan is vervanging de andere optie. In uw geval zou vervanging de gewezen optie zijn, nu reparatie niet leidt tot een oplossing.

Als vervanging niet mogelijk is, dan is prijsvermindering een optie. In dit geval zou u dan de meerprijs van het navigatiesysteem terug kunnen vragen. Dit geld kunt u dan gebruiken om een ander navigatiesysteem aan te schaffen.

Geschillencommissie

Mocht de verkoper hiermee niet akkoord gaan, dan kunt u het geschil nog aanhangig maken bij de Geschillencommissie Voertuigen. De verkoper moet dan wel aangesloten zijn bij de Bovag en u moet een beroep doen op non-conformiteit. 

Meer lezen over klachten na aankoop.

 

 



***

Reactie van Monique Kruse:

Goedemiddag,

Ter info laat ik u weten dat vanavond (1 augustus) op RTL nieuws (18.00 of 19.30 uur) de problematiek van het updaten van navigatiesystemen wordt behandeld. Wellicht interessant voor u om even te kijken.

Monique Kruse
ANWB Belangenbehartiging