heb ik recht op vergoeding van mijn leverancier van de auto?

Vraag gesteld door hallo paters op 03 maart 2016

5 februari dit jaar heb ik een auto met LPG G3 installatie gekocht bij van der Linden in Zoetermeer.
toen ik na enige tijd de LPG had opgereden wilde ik LPG tanken maar bleek dat de aansluiting niet goed was. De volgende dag ben ik toen terug gegaan naar van der Linden en gaven ze mij een verlengstuk waarmee het wel zou moeten lukken. toen ik die avond weer LPG probeerde te tanken bleek dit verlengstuk ook niet goed te zijn. Toen ik weer naar van der Linden terugging keken ze er goed naar en bleek dat ik een speciaal verlengstuk nodig had die ze moesten bestellen bij een specialistisch bedrijf etc.
Inmiddels heb ik vorige week het juiste verlengstuk gekregen en kan ik nu weer LPG tanken.
Echter, ik heb in de tussen tijd voor 95,80 aan benzine moeten betalen doordat ik geen LPG kon tanken. Omgerekend heeft me dat zo'n 60 euro extra gekost.
Toen ik aan Van der Linden vroeg (de eerste keer was nog over de telefoon) of daar niet iets mee gedaan kon worden zeiden ze dat ze er niets mee konden en wilden ze er niet aan beginnen.
Enkele dagen na dit telefoongesprek kon ik het juiste verlengstuk ophalen en ben ik in gesprek gegaan met de verkoper, die mij de auto verkocht had en vroeg ik hetzelfde. Dat ik er enorm van baal omdat het mij ondertussen 60 euro extra heeft gekost doordat hun bij de inkoop niet goed erop hebben gelet of alles erop en eraan zat. Ook nu kreeg ik weer een afwijzend antwoord dat ze, zo zei hij letterlijk, er niks mee konden, ze geen privé kilometers van klanten konden gaan vergoeden en dat als iemand uit Groningen bij hun een auto koopt en er iets kapot gaat binnen de garantietermijn ze ook geen kilometers voor het heen en weer rijden kunnen gaan vergoeden. Hij zei dat zij aan hun verplichting voldeden omdat de auto technisch in orde was en is en er gewoon mee gereden kon worden
Ik zie het echter als een fout die zij hebben gemaakt (dat hebben ze zo ook tegen mij gezegd) en dat die fout van hun, een klant geld heeft gekost en ik dus recht heb op een vergoeding.
Sta ik hiermee in mijn recht en zo ja, welke stappen kan en moet ik ondernemen? want onderling komen we er niet uit.

Alvast bedankt,
Aarnout de Vries

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een auto met een LPG installatie gekocht bij een autohandelaar. Nadat u een tijd had gereden en LPG wilde tanken, bleek dat de aansluiting niet goed was en u een andere nippel moest bevestigen. Deze is besteld door de autohandelaar, maar in de tussentijd heeft u meer kosten moeten maken voor benzine. U vraagt of u recht heeft op een vergoeding van de kosten.

Een verplichting tot het betalen van een schadevergoeding ontstaat pas op het moment dat er sprake is van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming. Het is in dit geval niet zomaar mogelijk direct een schadevergoeding te eisen.

De autohandelaar moet namelijk de gelegenheid krijgen de tekortkoming binnen een redelijke termijn te herstellen alvorens er een recht op een schadevergoeding ontstaat. Twee weken wordt bijvoorbeeld gezien als redelijke termijn.