Teveel berekende kilometers door afsleepbedrijf Duitsland

Vraag gesteld door Spijlbus op 06 juli 2017

Wij zijn met motorstoring gestrand op de duitse autobahn. We zijn afgesleept en men stelde voor ons naar huis te brengen incl de auto.
Op google maps is de route opgezocht en 120 km in rekening gebracht. Dat contract is door mij ondertekend. De chauffeur nam een kortere route (via navigatie) dat scheelde 27 km. dus ongeveer 20 % minder. Hier achteraan gemaild en gebeld en ik kreeg als antwoord: U heeft getekend. Wij gaan geen geld terug geven. Is dit terecht???

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt autopech gehad in Duitsland. U bent vervolgens afgesleept en terug naar huis gebracht nadat u een contract daartoe hebt ondertekend. De chauffeur nam een kortere route dan waarvoor u getekend hebt. Daardoor zou u, doordat de afstand 27 km korter is geworden, ongeveer 20% minder hoeven te betalen als begroot. Het afsleepbedrijf geeft aan dat u geen geld terug krijgt omdat u het contract immers al getekend hebt.

Vast bedrag (Fixed Fee)
Indien u op basis van een vooraf afgesproken vast bedrag (Fixed Fee) naar huis bent gebracht, kunt u daar niet meer op terugkomen. Als u thuis bent gebracht op basis van het aantal gereden kilometers en u hebt bewijs dat de vooraf afgesproken kilometers niet de daadwerkelijk afgelegde kilometers zijn, dan kunt u bezwaar maken tegen de rekening. De bewijsvergaring kan lastig zijn omdat u wellicht medewerking van het afsleepbedrijf nodig zult hebben.

Als u er niet uitkomt met het afsleepbedrijf kunt u zich wenden tot het ECC (Europees Consumenten Centrum). Zij kunnen eventueel voor u bemiddelen in deze kwestie.

Meer informatie over het ECC kunt u vinden op onze website.