Defect motor twee dagen naar de distributieketting vervangen bij BMW dealer

Vraag gesteld door deen2018 op 03 maart 2018

Sorry I (alleen 4-jaren lid) have to put down my complete story in English to avoid mistake, but reply can be in Dutch.

It's about BMW3 1.6 Touring stationwagen; 2009 bouwjaar; 140,000km

On 21-Feb, I got message "Motoroliedruk te laag"

On 22-Feb, An appointment was made with BWM dealer and the car was checked. By the end of day, they informed me the complete "distributieketting" part must be replaced and will cost 3350 euros. I asked if this is the only problem, and will be the final fix. Since I don't want to spend too much cost on the Car. After they confirmed, this is the only problem, I confirmed to repair it with 3350 euros.

On 26-Feb, the repair was finished, I picked up the car at 16:45.

On 27-Feb, I was hearing strange sounds when driving the car (no any error message from computer), so I went back to BMW dealer at 17:00. One guy from their werkplaats listened together and took the car inside of werkplaats. After 5min, the car was given back to me, and say "everything should be ok now"

on 28-Feb, the sounds were still there (no any error message from computer), but I'm still worried, so I went back to BMW dealer again. Since they were busy so an appointment was made for checking. I left car there since the appointment is made for 01-Mar.

on 01-Mar, I didn't receive call by the end of day, so I called, they say they need more time to check it.

on 02-Mar, in the afternoon, I receive the call from them, saying the motor stopped when they did a test drive, and they found out the motor is damaged and defected. They mentioned a part named as "Laagschaar?", which is the part got damaged inside of motor. Sorry I do not really familar with such part names, so the name can be wrong.

I really need advice to understand if this is fair or not :

I find it really hard to accept: they didn't find the motor defect at the first place, and I have to pay the cost of complete distributieketting replacment for nothing. and I was the one to push for more checks...someone doesn't have any car technique background.

Thanks

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een auto uit 2009 met 140.000 km op de teller. Op 21/2/2018 kreeg u de melding dat de motoroliedruk te laag is. Op 22/2/2018 hebt u de auto na laten kijken bij de BMW dealer. Die concludeerde dat de distributieketting vervangen moest worden en dat het € 3350,- zou gaan kosten. Op 28/2/2018 kreeg u weer een foutmelding. Daags erna bent u wederom naar de BMW dealer gestapt. Toen de dealer een testrit ging maken hield de motor van de auto ermee op. Er bleek motorschade te zijn en de lagerschaal is beschadigd geraakt. U vraagt zich af of de dealer de motorschade in eerste instantie niet al opgemerkt moest hebben na de melding dat de oliedruk te laag is.

Ik heb navraag gedaan bij de technische experts. Die zien geen verband tussen het brandende olielampje en de reparatie aan de ketting. Omdat er nu motorschade blijkt te zijn kan dat duiden op een onzorgvuldige diagnose van de BMW dealer op 22/2/2018 (geen logische volgorde van aanpak). Een onafhankelijk expert (DEKRA) zou kunnen vaststellen wat nu daadwerkelijk de oorzaak van de schade is geweest en of de dealer dat eventueel had kunnen weten/voorkomen. Indien dat het geval is kan u de dealer aansprakelijk stellen voor de motorschade die u lijdt.

Als u een rechtsbijstandverzekering hebt dan zijn de expertkosten doorgaans gedekt.

Voor meer informatie over klachten na reparatie, verwijs ik u graag naar onze website.